admin@uprawnienia-geodezyjne.pl
203
egzaminów w bazie
Zakres 2
386
wszystkich pytań opisowych
Zakres 2
287
opracowanych pytań opisowych
Zakres 2

Znam odpowiedź
Nie znam odpowiedzi
Do powtórzenia

Czy w przypadku, gdy przedmiotem czynności ustalania przebiegu granic działek ewidencyjnych jest działka Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy Państwowe” – Nadleśnictwo X lub działka Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” należy zawiadamiać o czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych ww. jednostki organizacyjne, a także dodatkowo przedstawiciela Skarbu Państwa? Odpowiedź proszę uzasadnić. Jak powinni postąpić: wykonawca prac geodezyjnych oraz właściwy organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej w przypadku, gdy właściciele, bądź inne podmioty wykonujące prawa właścicielskie nieruchomości przylegających do opisanych powyżej, nie są znane lub nie są znane ich adresy zameldowania na pobyt stały lub adres siedziby a wykonawca prac geodezyjnych musi zawiadomić te podmioty o czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych?

 

Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy I Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków §32

O czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych wykonawca prac geodezyjnych zawiadamia podmioty, o których mowa w § 11 pkt 7 i § 12 pkt 1 tj.:

  1. właścicieli albo samoistnych posiadaczy,
  2.  a) użytkowników wieczystych gruntów,
    b) jednostek organizacyjnych sprawujących zarząd albo trwały zarząd nieruchomościami,
    c) państwowych osób prawnych, którym Skarb Państwa powierzył w stosunku do jego nieruchomości wykonywanie prawa własności lub innych praw rzeczowych,
    d) organów administracji publicznej, które gospodarują nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz gminnych, powiatowych i wojewódzkich zasobów nieruchomości,
    e) użytkowników gruntów państwowych i samorządowych;

Pisma doręcza się stronie, a gdy strona działa przez przedstawiciela - temu przedstawicielowi (art. 40 kpa).

W opisanym przypadku należy zawiadomić jedynie ww., jednostki organizacyjne. Nie zawiadamia się przedstawiciela Skarbu Państwa.

Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej (Art. 43. 5 uogn)

Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia (Art. 32 lasy)

Prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa wykonują (art. 212 pw):

1)  Wody Polskie - w stosunku do śródlądowych wód płynących oraz wód podziemnych;

2)  minister właściwy do spraw gospodarki morskiej - w stosunku do wód morza terytorialnego oraz morskich wód wewnętrznych;
 
Wody Polskie reprezentują Skarb Państwa oraz wykonują prawa właścicielskie Skarbu Państwa w stosunku do śródlądowych wód płynących oraz wód podziemnych, oraz do gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi, a także do innych nieruchomości gruntowych związanych z gospodarką wodną, w tym nieruchomości położonych w międzywalu, wraz z położonymi na tych nieruchomościach budynkami, budowlami oraz innymi urządzeniami i lokalami; nieruchomości służących do realizacji zadań określonych w przepisach ustawy (art. 258 pw).

Zaloguj się i wykup dostęp aby odblokować pozostałą części artykułu.

Log in to comment

okolak1989 Avatar
okolak1989 odpowiedział w temacie: #22414 2024/03/07 12:59
W §32.1 O czynnościach podjętych w celu ustalenia granic działek ewidencyjnych wykonawca prac geodezyjnych zawiadamia podmioty, o których mowa w §11 pkt 7 (czyli właścicieli i samoistnych posiadaczy) i §12 pkt 1 (w tym przypadku chodzi o jednostki organizacyjne sprawujące zarząd albo trwały zarząd)

skoro jest spójknik "i" to uważam że trzeba SP i zarząd
bakubaku Avatar
bakubaku odpowiedział w temacie: #23488 2024/10/11 12:37
KPA art 30 §3 Strony niebędące osobami fizycznymi działają przez swych ustawowych lub statutowych przedstawicieli. 
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23501 2024/10/14 14:18
Miałam przy składaniu operatu przypadek, że w egib włascicielem był Uniwersytet, a gospodarowała nieruchomością jakaś spółka i wtedy ten spójkni "i" miał zastosowanie. Musiałam zawiadomić i właściciela i gospodarujacego.
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23555 2024/10/22 20:24
Dopytałam u źródła. Zawiadamiamy i SP i LASY.
ciacho23 Avatar
ciacho23 odpowiedział w temacie: #23556 2024/10/22 21:10

Dopytałam u źródła. Zawiadamiamy i SP i LASY.
 
A co jest tym źródłem? Bo wygląda na to, że przyjęte do zasobu mam dziesiątki nieprawidłowych operatów.
bakubaku Avatar
bakubaku odpowiedział w temacie: #23557 2024/10/22 21:14
jeśli zawiadomienia wysłałeś też do Skarbu Państwa, nie zrobiłeś nic złego, poprostu na zapas zrobileś :d ale to dotyczy tylko lasów i wód bo są ustawowymi przedstawicielami, w innym wypadku trzeba zawiadamiać SP jak np Zarzad maj generalna dyrekcja czy inne instytucje
ciacho23 Avatar
ciacho23 odpowiedział w temacie: #23558 2024/10/22 21:51
Ale ja właśnie nie zawiadamiałem NIGDY Skarbu Państwa ws. lasów i wód. Dlatego pytam @SabinaCh co to za źródło wg którego powienienem to zrobić.
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23559 2024/10/23 08:35
Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresach 1, 2, 4, 5 - zapytałam wprost Pana Roberta Łuczyńskiego, który prowadził blok z zakresu 2.
geoazymut Avatar
geoazymut odpowiedział w temacie: #23562 2024/10/23 20:49
Mnie bardziej zastanawia w jak miałoby wyglądać w praktyce zawiadomienie Skarbu Państwa? Gdzie niby wysyłać zawiadomienie? W Epuapie w ogóle nie ma takiej pozycji.
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23563 2024/10/24 11:29
?
Erzsébet Avatar
Erzsébet odpowiedział w temacie: #23570 2024/10/25 23:24
Ustawa o GN:

Art.  11.  [Reprezentacja Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego]1. Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23578 2024/10/27 11:51
Dokładnie, zawiadomienie wysyłamy do Starosty.
aga__ Avatar
aga__ odpowiedział w temacie: #23580 2024/10/28 10:58

Ustawa o GN:

Art.  11.  [Reprezentacja Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego]1. Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.
A nikt z Was nie zastanawiał się co oznacza zapis na początku tego art. 11? : "Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw"Dla mnie ta "odrębna ustawa" to np. Prawo wodne, gdzie pisze:
Art.  212.   [Wykonywanie praw właścicielskich wód Skarbu Państwa]
1.  Prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa wykonują:
1) Wody Polskie - w stosunku do śródlądowych wód płynących oraz wód podziemnych;
2) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej - w stosunku do wód morza terytorialnego oraz morskich wód wewnętrznych.

Tylko Wody Polskie lub minister.
Erzsébet Avatar
Erzsébet odpowiedział w temacie: #23787 2024/10/31 19:59

Mnie bardziej zastanawia w jak miałoby wyglądać w praktyce zawiadomienie Skarbu Państwa? Gdzie niby wysyłać zawiadomienie? W Epuapie w ogóle nie ma takiej pozycji.
 
Ja na to odpowiadałam.

Co do WP jest napisane o prawach właścicielskich, natomiast w ustawie o lasach nie. Jest:
Art.  4. 1. Lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, zwane dalej "Lasami Państwowymi".
Czyli właściciel Skarb Państwa, a zarządza PGL, a zawiadamiamy i właściciela i zarządcę. Ja to tak rozumiem. Tak czy inaczej te osoby co prowadzą kursy i różne szkolenia (np. SGP) układają też pytania i egzaminują, więc trzymałabym się ich interpretacji i uzasadnień.
ciacho23 Avatar
ciacho23 odpowiedział w temacie: #23789 2024/11/01 20:35
Art. 32. 1. Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23850 2024/11/19 20:12
Dzisiaj na szkoleniu p. Pietrzak odpowiadała na to pytanie i powiedziała, że tylko lasy i wody.
gosiaczez Avatar
gosiaczez odpowiedział w temacie: #23851 2024/11/19 21:26
Dokładnie,''bo oni reprezentują Skarb Państwa'' -słowa pani Pietrzak 
Erzsébet Avatar
Erzsébet odpowiedział w temacie: #23890 2024/11/24 19:23
Czyli wychodzi na to, że jak Pan Łuczyński egzaminuje to trzeba odpowiedzieć, że SP też, a jak Pani Pietrzak to, że nie ;D
SabinaCh Avatar
SabinaCh odpowiedział w temacie: #23891 2024/11/25 08:32
hahahah, tak:)