Wylosowane zostały dla Ciebie trzy pytania opisowe z zakresu 2. Pytania losowane są z bazy danych w której znajduje się obecnie 314 pytań. Nie wszystkie pytania są opracowane. Brakuje odpowiedzi na 82 pytań.
Powodzenia
Odśwież stronę aby wygenerować nowy zestaw pytań.
1. Na czyj wniosek można dokonać podziału nieruchomości? Jakie muszą zaistnieć okoliczności, aby podziału dokonać z urzędu? Kiedy jeden ze współwłaścicieli (2 osoby po ½ cz.) może na swój wniosek dokonać podziału i w jaki sposób? Jakie podstawowe dokumenty należy dołączyć do wniosku o podział nieruchomości, jeśli podział wykonywany jest w trybie Art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami a nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków?
Na czyj wniosek można dokonać podziału nieruchomości? Jakie muszą zaistnieć okoliczności, aby podziału dokonać z urzędu? Kiedy jeden ze współwłaścicieli (2 osoby po ½ cz.) może na swój wniosek dokonać podziału i w jaki sposób? Jakie podstawowe dokumenty należy dołączyć do wniosku o podział nieruchomości, jeśli podział wykonywany jest w trybie Art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami a nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków?
Na czyj wniosek można dokonać podziału nieruchomości?
Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny (Art. 97.1 gn).
Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. Przepis art. 199 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd (Art. 97.2 gn).
Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich współwłaścicieli (Art. 199 kc).
2. Jaka jest różnica pomiędzy koniecznością a żądaniem przekazania sprawy do sądu przez stronę w postępowaniu rozgraniczeniowym? Czy w trakcie rozgraniczenia nieruchomości możliwe jest ustalenie granic znacznie odbiegających od granic wynikających z dokumentów? Czy w przypadku usprawiedliwionej nieobecności jednej ze stron wypełnia się protokół ustalenia granic w postępowaniu rozgraniczeniowym? Do czyich obowiązków należy dbałość o utrzymywanie stałych znaków granicznych, w tym koszty urządzenia i utrzymywania tych znaków zgodnie z przepisami prawa?
Jaka jest różnica pomiędzy koniecznością a żądaniem przekazania sprawy do sądu przez stronę w postępowaniu rozgraniczeniowym? Czy w trakcie rozgraniczenia nieruchomości możliwe jest ustalenie granic znacznie odbiegających od granic wynikających z dokumentów? Czy w przypadku usprawiedliwionej nieobecności jednej ze stron wypełnia się protokół ustalenia granic w postępowaniu rozgraniczeniowym? Do czyich obowiązków należy dbałość o utrzymywanie stałych znaków granicznych, w tym koszty urządzenia i utrzymywania tych znaków zgodnie z przepisami prawa?
Konieczność przekazania sprawy do sądu wynika z przebiegu rozprawy rozgraniczeniowej i przepisów prawa. Po wyczerpaniu określonych w ustawie warunków organ administracyjny umarza postępowanie i z urzędu przekazuje sprawę do rozpatrzenia przez sąd.
Art. 34 pgik. Spór co do przebiegu linii granicznych
1. Jeżeli w razie sporu co do przebiegu linii granicznych nie dojdzie do zawarcia ugody lub nie ma podstaw do wydania decyzji, o której mowa w art. 33 decyzja o rozgraniczeniu nieruchomości ust. 1, upoważniony geodeta tymczasowo utrwala punkty graniczne według ostatniego stanu spokojnego posiadania, dokumentów i wskazań stron, oznacza je na szkicu granicznym, sporządza opinię i całość dokumentacji przekazuje właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).
2. Organ, o którym mowa w ust. 1, umarza postępowanie administracyjne i przekazuje sprawę z urzędu do rozpatrzenia sądowi.
Art. 33. 3 pgik. Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może żądać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji w tej sprawie, przekazania sprawy sądowi.
3.
Geodeta prawidłowo zawiadomił właścicieli działek ewidencyjnych nr 263/3, 346, 345/1, 345/2 i 345/3 o czynnościach ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych. W czynnościach ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych nie brała udziału współwłaścicielka działki 346 oraz właścicielka działki 263/3. Z żadnego z dokumentów zawartych w operacie technicznym nie wynika, aby współwłaścicielka działki 346 upoważniła inną osobę do jej reprezentowania ww. czynnościach. Geodeta w protokole z ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych zapisał jako sposób ustalenia przebiegu granic działek 346 i 345/2: na podstawie zgodnych wskazań właścicieli nieruchomości obecnych na gruncie oraz na podstawie analizy dokumentacji geodezyjnej tj. mapy, szkice podstawowe. Proszę wyjaśnić, czy w tym przypadku, zgodne wskazanie właścicieli obecnych na gruncie (§ 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków) jest prawidłową podstawą ustalenia przebiegu granicy działek ewidencyjnych 346 i 345/2? Kiedy można tą podstawę prawną zastosować? Jakie informacje powinny zawierać szkice graniczne, sporządzone przez geodetę uprawnionego z wykonanych czynności ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych?
W przedstawionym przypadku nie można zastosować procedury zgodnego wskazania podmiotów co do przebiegu granicy. Tryb ten można zastosować wyłącznie wtedy, gdy wszyscy właściciele działek 346 i 345/2 stawiliby się na gruncie oraz zgodnie i spójnie wskazaliby przebieg granicy, a wskazywany przebieg nie byłby sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach dotyczących przebiegu ustalanych granic. Nieobecność choćby jednego ze współwłaścicieli działki, której granicz podlega ustaleniu wyłącza możliwość zastosowanie tego trybu. Nie wystarczy oświadczenie tylko stron obecnych na gruncie.