Proszę podać ogólne warunki jakim powinien odpowiadać projekt regulacji osi toru w płaszczyźnie poziomej?
Projekt regulacji osi toru w płaszczyźnie poziomej powinien odpowiadać poniższym ogólnym warunkom:
- Projekt regulacji osi toru należy wykonywać metodą analityczną z zastosowaniem narzędzi informatyki lub graficznie metodą wykresu kątów.
- Algorytm programu obliczeń geometrycznej osi toru musi umożliwiać uzyskanie miar teoretycznej odległości osi toru od linii wskaźników regulacji.
- W projekcie regulacji należy podać wykaz przesunięć istniejącej osi toru do osi teoretycznej celem uwidocznienia zakresu robót i dopasowania projektu do warunków terenowych.
- Projekty regulacji odcinków prostych i tuków wykonywane oddzielnie muszą mieć punkty łączne mające te same przesunięcie, co ma istotne znaczenie dla zachowania ciągłości przebiegu krzywizny.
- Algorytm projektu regulacji osi toru musi umożliwiać niezależną kontrolę wszystkich czynności regulacji np.: przez porównanie strzałek obliczonych na bazie projektu regulacji ze strzałkami obliczonymi ze współrzędnych prostokątnych znaków regulacji.
- Projekt nowej geometrii toru wykonywany jest w wariantach uwzględniających następujące założenia:
- dostosowania geometrii do warunków terenowych,
- dostosowania geometrii do maksymalnej szybkości obowiązującej na danej linii.
- Projekt regulacji podaje szybkość, jaka jest przewidziana na danej linii po realizacji tego projektu. Szybkości te należy określać dla warunków zasadniczych długości krzywych przejściowych i promieni łuków.
- Projekt regulacji osi toru zatwierdza Wydział Geodezji po wcześniejszym uzgodnieniu przez Zakład Infrastruktury Kolejowej, na terenie którego przebiega dana linia kolejowa.
Podstawa prawna:
- Zarządzanie Nr 33 Zarządu PKP z dnia 25 stycznia 2000 r. w sprawie organizacji obsługi geodezyjnej i kartograficznej w przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe".
- Zarządzenie Nr 144 Zarządu PKP z dnia 23 października 2000 r. w sprawie ustalenia "Instrukcji o organizacji i wykonywaniu pomiarów w geodezji kolejowej" - D-19.