Proszę opisać, jakie przepisy prawne i w jaki sposób regulują niżej wymienione sprawy:
a. na czyj wniosek można dokonać podziału nieruchomości?
b. jakie muszą zaistnieć okoliczności, aby podziału można było dokonać z urzędu?
c. kiedy jeden ze współwłaścicieli może na swój wniosek dokonać podziału nieruchomości i w jaki sposób?
d. jakie podstawowe dokumenty należy dołączyć do wniosku o podział nieruchomości, jeśli podział wykonywany jest w trybie Art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków?
Ad. a. Art. 97 ust. 1. uogn: Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
Ad. b. Art. 97 ust. 3. uogn: Podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli:
1) jest on niezbędny do realizacji celów publicznych;
2) nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste.
Ad. c. Art. 97 ust. 2. uogn: Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. Przepis art. 199 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd.
Art. 199 KC: Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.
Art. 211 KC: Każdy ze współwłaścicieli może żądać, ażeby zniesienie współwłasności nastąpiło przez podział rzeczy wspólnej, chyba że podział byłby sprzeczny z przepisami ustawy lub ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem rzeczy albo że pociągałby za sobą istotną zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie jej wartości – ale tutaj orzeka sąd, nie na podst. uogn.
Ad. d. Art. 95 (podział niezależnie od MPZP lub WZZT) – zmyłka? – nie ma nic do rzeczy, bo decyzję i tak wydaje wójt (burm., prez. m.), i należy złożyć dokumentację zgodnie z art. 97 ust. 1a uogn:
1) dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie o aktualnym stanie KW;
2) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
3) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział;
4) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
5) wykaz zmian gruntowych;
6) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
7) mapę z projektem podziału.