admin@uprawnienia-geodezyjne.pl

michal baner 2021

118
egzaminów w bazie
Zakres 4
243
wszystkich pytań opisowych
Zakres 4
131
opracowanych pytań opisowych
Zakres 4

Znam odpowiedź
Nie znam odpowiedzi
Do powtórzenia

Proszę opisać zasady projektowania sieci kontrolnych do badania przemieszczeń pionowych obiektów mostowych (rozmieszczenie punktów odniesienia i punktów kontrolowanych, sposób prowadzenia ciągów).

 

Sieć kontrolna dla pomiarów przemieszczeń pionowych składa się z dwóch rodzajów punktów: repery odniesienia i repery kontrolowane (badane).

Repery odniesienia – są stabilizowane poza zasięgiem deformacji obiektu mostowego. Przy mostach dłuższych od 100m punkty odniesienia powinny być umieszczone przy obydwu końcach mostu w niewielkiej odległości poza korpusem drogi. Miejsce osadzenia oraz sposób stabilizacji powinny zapewniać niezmienność położenia tych reperów w czasie. Ilość reperów odniesienia powinna być większa od 3. Repery odniesienia powinny być rozmieszczone możliwie symetrycznie wokół badanego obiektu mostowego. Stabilizuje się je jako repery ścienne w przypadku istnienia trwałych obiektów niepodlegających osiadaniom, stanowiska pomiarowo-kontrolne, zaopatrzone w urządzenia ustawcze lub jako repery głębinowe. Odległość wzajemna reperów odniesienia oraz sposób ich stabilizacji powinny wykluczać możliwość jednakowego osiadania wszystkich reperów odniesienia lub ich grupy. Powinno się dążyć, aby obiekty mostowe wymagające stałej obserwacji były wyposażone w stanowiska do automatycznego centrowania.

 

Repery kontrolowane (badane) – stabilizuje się na obiekcie jako znaki wysokościowe. Dla oceny prawidłowości pracy obiektów mostowych wymagających cyklicznych badań przemieszczeń i odkształceń powinna być założona sieć kontrolowanych znaków umieszczonych na każdej z podpór mostu co najmniej 4 znaki wysokościowe, po obu stronach przęseł nad podporami znaki wysokościowe, a przy przęsłach dłuższych niż 21 m także w środku rozpiętości, w osiach skrajnych dźwigarów lub w punktach znajdujących się nad dolnymi krawędziami ustrojów płytowych. Celowniki oraz inne urządzenia pomiarowo-kontrolne będące punktami kontrolowanymi, powinny być skonsultowane z geodetą przy projektowaniu mostu.

Ponadto przy mostach należy zainstalować wodowskazy oraz minimum dwa punkty pomiaru temperatury.

Ciągi niwelacyjne – należy projektować w terenie w ten sposób, aby repery odniesienia zostały połączone między sobą pomiarem niwelacyjnym za pomocą możliwie najmniejszej ilości stanowisk niwelatora, a przy przeszkodach wodnych większych od 50 m należy zaprojektować przeniesienie wysokości metodą zapewniającą wymaganą dokładność określenia różnicy wysokości wymaganą projektem badania przemieszczeń (analogicznie repery kontrolowane). Ciągi między reperami odniesienia i reperami badanymi zostają połączone wzajemnie. Należy unikać ciągów wiszących.

 

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U.Nr 63, poz. 735)
  2. Instrukcja techniczna G-3 Geodezyjna obsługa inwestycji.
Log in to comment