admin@uprawnienia-geodezyjne.pl

michal baner 2021


Znam odpowiedź
Nie znam odpowiedzi
Do powtórzenia

Proszę wyjaśnić czy budowa przydomowego ganku o powierzchni zabudowy równej 42 m2 wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę? Proszę wyjaśnić czy taki obiekt po wybudowaniu podlega geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej? Jaki jest cel wykonania geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej i jaki dokument powstaje w wyniku tych prac? W jaki sposób oblicza się powierzchnię zabudowy?

 

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane

Budowa przydomowego ganku o powierzchni zabudowy równej 42 m2 nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, ale wymaga zgłoszenia budowy organowi admisnitracji architektoniczno-budowlanej.

Art. 29. Wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę
1. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 obowiązek zgłoszenia budowy i robót budowlanych, budowa:

...

15) przydomowych:
a) ganków,
b) oranżerii (ogrodów zimowych)
– o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;

Zaloguj się i wykup dostęp aby odblokować pozostałą części artykułu.

Log in to comment

mjichau Avatar
mjichau odpowiedział w temacie: #20378 2023/03/12 23:17
Jest błąd w odpowiedzi, przekracza 35m2, więc wymaga pozwolenia a co za tym idzie inwentaryzacji.
mars Avatar
mars odpowiedział w temacie: #20379 2023/03/13 08:27
Czyli na działce która ma dajmy na to 800m2, takich budynków do 35m2 może powstać trzy. Też tak to rozumiecie?  
Askell Avatar
Askell odpowiedział w temacie: #20408 2023/03/17 22:55
Tak, mogą być trzy. Ale nie mogą być zbudowane jeden obok drugiego. Na powierzchni 500 m2 można postawić dwa (nawet jeden obok drugiego), a z drugiej strony działki na powierzchni 300 m2 jeden budynek gospodarczy. Wtedy warunek jest zachowany, że jak się patrzy z każdej strony, to na tych 500 m2 są dwa budynki gospodarcze.
*geometra* Avatar
*geometra* odpowiedział w temacie: #20410 2023/03/19 10:37

Jest błąd w odpowiedzi, przekracza 35m2, więc wymaga pozwolenia a co za tym idzie inwentaryzacji.
 
Odpowiedź jest dobra. Budowa przydomowego ganku o powierzchni zabudowy równej 42 m2 nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, ale wymaga zgłoszenia budowy organowi administracji architektoniczno-budowlanej.

To samo z inwentaryzacją
Art. 43 pb. Geodezyjne wyznaczenie obiektów w terenie i inwentaryzacja powykonawcza
1. Geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po wybudowaniu – geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, podlegają:
1) obiekty budowlane wymagające decyzji o pozwoleniu na budowę;
2) obiekty, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 1–4, 10 i 23 oraz w ust. 2 pkt 17 i 26. - ganek jest opisany w pkt 15
1a. Obowiązkowi geodezyjnego wyznaczenia, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają przyłącza, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 23, jeżeli ich połączenie z siecią znajduje się na tej samej działce co przyłącza lub na działce do niej przyległej.
1aa. Obowiązkowi geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust. 1, podlegają budynki, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 16 lit. b, oraz stacje ładowania, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 25.
1b. Zapewnienie wykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1, należy do kierownika budowy, a w przypadku gdy kierownik budowy nie zostanie ustanowiony – do inwestora.
2. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć obowiązek stosowania przepisu ust. 1 również w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia.
3. Obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji, o której mowa w ust. 1, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem.
4. (uchylony)
MalyWielki Avatar
MalyWielki odpowiedział w temacie: #20411 2023/03/19 11:30

Jest błąd w odpowiedzi, przekracza 35m2, więc wymaga pozwolenia a co za tym idzie inwentaryzacji.

 
Odpowiedź jest dobra. Budowa przydomowego ganku o powierzchni zabudowy równej 42 m2 nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, ale wymaga zgłoszenia budowy organowi administracji architektoniczno-budowlanej.

To samo z inwentaryzacją
Art. 43 pb. Geodezyjne wyznaczenie obiektów w terenie i inwentaryzacja powykonawcza
1. Geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po wybudowaniu – geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, podlegają:
1) obiekty budowlane wymagające decyzji o pozwoleniu na budowę;
2) obiekty, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 1–4, 10 i 23 oraz w ust. 2 pkt 17 i 26. - ganek jest opisany w pkt 15
1a. Obowiązkowi geodezyjnego wyznaczenia, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają przyłącza, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 23, jeżeli ich połączenie z siecią znajduje się na tej samej działce co przyłącza lub na działce do niej przyległej.
1aa. Obowiązkowi geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust. 1, podlegają budynki, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 16 lit. b, oraz stacje ładowania, o których mowa w art. 29 wyłączenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ust. 1 pkt 25.
1b. Zapewnienie wykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1, należy do kierownika budowy, a w przypadku gdy kierownik budowy nie zostanie ustanowiony – do inwestora.
2. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć obowiązek stosowania przepisu ust. 1 również w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia.
3. Obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji, o której mowa w ust. 1, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem.
4. (uchylony)
Moim zdaniem źle interpretujesz zapisy w Art. 29...
Jeśli mamy ganek o powierzchni 42m czyli jest większy niż 35m2!!!
Art. 29. 1. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa:
15) przydomowych:
a) ganków,
b) oranżerii (ogrodów zimowych)
– o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;

Do 35m2 czyli 42m2 jest powyżej tej wartości a więc: wymaga pozwolenia na budowę i inwentaryzacji również!
latajacekolano Avatar
latajacekolano odpowiedział w temacie: #20412 2023/03/19 12:37
Wymaga pozwolenia na budowę bo przekracza pow. 35 m^2, zgadzam się. 
magdowczenko Avatar
magdowczenko odpowiedział w temacie: #20417 2023/03/19 19:26
Budowa przydomowego ganku o powierzchni zabudowy równej 42m2 wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę zgodnie z Art. 28.1 Ustawy Prawo Budowlane. Jednocześnie nie ma zastosowania przepis z art. 29. Ust. 1 pkt 15 Ustawy Prawo Budowlane, gdyż ganek ma powierzchnie większą niż 35m2.
Maniaa Avatar
Maniaa odpowiedział w temacie: #20449 2023/03/22 20:05
Podany w treści pytania przydomowy ganek jest powyżej 35m^2 dlatego też wymagane jest pozwolenie na budowę, a co za tym idzie również i inwentaryzacja powykonawcza.
Igoo Avatar
Igoo odpowiedział w temacie: #21719 2023/12/05 00:18
Zgadzam się z gankiem o pow. 42 m2 wymaga pozwolenia na budowę. Chciałbym tylko dodać ze zgodnie z Prawem budowlanym Art. 43.1aa Obowiązkowi geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust 1, podlegają budynki o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 16, czyli wszystkie które wymagają zgłoszenia podlegają inwentaryzacji geodezyjnej.