admin@uprawnienia-geodezyjne.pl

michal baner 2021


Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło:

TEMAT:

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/11 10:05 #17561

  • sernik92
  • sernik92 Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 29
  • Otrzymane podziękowania: 2
10. Kto jest stroną postępowania administracyjnego w przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 2c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, w szczególności w sytuacji, gdy dokumentacja geodezyjna przyjęta do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego powstała w wyniku prac geodezyjnych w związku z realizacją inwestycji celu publicznego a zleceniodawcą tych prac nie są właściciele nieruchomości objętych tymi zmianami?

48. Odmowa aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje w drodze decyzji administracyjnej. Kto jest stroną postępowania administracyjnego w przypadku, gdy dokumentacja geodezyjna przyjęta do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego powstała w wyniku geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej obiektów budowlanych?


Czy ktoś z Was wie jak ugryźć tego typu pytania? Jedyne co przychodzi mi na myśl to KPA:

"Art. 28. Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub
obowiązek.
Art. 29. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne –
również jednostki nieposiadające osobowości prawnej."

Czy pociągnąć jeszcze temat, że w zależności od celu sporządzenia operatu? W przypadku inwentaryzacji powykonawczej budynku stronami będą właściciele, bądź inne podmioty władające działami znajdującymi się w obszarze oddziaływania projektu, ale już w przypadku z operatu ustalenia przebiegu granic już stronami jest więcej stron, bo to właściciele/władający działkami, których granice były ustalane...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/11 10:08 #17562

  • Niedzwiad
  • Niedzwiad Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 41
  • Otrzymane podziękowania: 14
Zgodnie z art. 24 ust. 2c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne odmowa aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje w drodze decyzji administracyjnej. Na podstawie art. 28 Kodeksu postępowania administracyjnego, Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. W związku z tym stroną postępowania są co do zasady podmioty, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 - właściciele nieruchomości, a w przypadku: a) nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego - oprócz właścicieli inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu, w rozumieniu przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, znajdują się te nieruchomości, b) gruntów, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić ich właścicieli - osoby lub inne podmioty, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania; lub władających gruntami na zasadach samoistnego posiadania.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/11 15:08 #17565

  • niuchacz
  • niuchacz Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 63
  • Otrzymane podziękowania: 11

Ja jeszcze dopisałem jeden ustęp z PGiK:
Art. 12b PGiK 7c.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej może, na wniosek wykonawcy prac geodezyjnych, przywrócić termin na przekazanie poprawionych wyników zgłoszonych prac geodezyjnych. 
Przepisy art. 58 i art. 59 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się .Art. 12 PGiK 2e.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej może, na wniosek wykonawcy prac geodezyjnych, przywrócić termin na uzupełnienie zgłoszenia prac mającego na celu wydłużenie przewidywanego terminu przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zbiorów danych lub dokumentów, o których mowa w art. 12a ust. 1.
Przepisy art. 58 i art. 59 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się. Art. 12b PGiK 7c.


słuszna uwaga

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/11 18:32 #17566

  • sernik92
  • sernik92 Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 29
  • Otrzymane podziękowania: 2
31. Jakimi aktami prawnymi są ustalane linie rozgraniczające drogę publiczną? Proszę krótko scharakteryzować czym są linie rozgraniczające drogę publiczną i jakie warunki powinny spełniać.

Macie jakieś propozycje? Kiedyś informacje o tym były w rozp. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ale wszystko zmienione albo uchylone...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 12:46 #17573

  • Olex
  • Olex Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 29
  • Otrzymane podziękowania: 17
18.Proszę podać zasady pomiaru i wykazania na mapie zasadniczej przepustu. Do jakiej kategorii i klasy obiektów budowlanych go zaliczamy? Proszę podać zasady redakcji kartograficznej treści mapy zasadniczej.
Przepust zaliczamy do I lub II grupy szczegółów terenowych w zależności od tego czy jest możliwy jego pomiar bezpośrednio w terenie czy jest zakrytym obiektem budiwlanym.Ze względu na wymaganą dokłądność określenia położenia szczegółów terenowych w państwowym układzie współrzędnych prostokątnych płaskich wyróżnia się grupy szczegółów terenowych:I grupa – szczegóły terenowe jednoznacznie identyfikowalne w terenie, zachowujące długookerową niezmienność kształtu i położenia, w szczególności:
  • znaki i punkty graniczne,
  • znaki geodezyjne
  • naziemne obiekty budowlane i urządzenia budowlane, w tym elementy naziemne uzbrojenia terenu.
II grupa – szczegóły terenowe o mniej wyraźnych konturach lub obiekty pozdiemne, w szczególności:a) budowle i urządzenia ziemne w postaci nasypów, wykopów, grobli, zapór ziemnych, wałów przeciwpowodziowych, rowów, akanłów oraz sztuczne zbiorniki wodne,b) podziemne obiekty budowlane, w tym elementy pozdziemne sieci uzbrojenia terenu,c) elementy zagodpodarownia terenu, w szczególności: parki, zieleńce, trawniki, place zabaw i wypoczynku, skwey, pojedyncze drzewa oraz boisko sportowe. (rozporządzenie w sprawie stardardów – par.6 pkt 1, 2)Geodezyjny pomiar sytuacyjny wykonuje się w sposób zapewnijący określenie położenia szczegółu tereneowego względem punktów poziomej osnowy geodezyjnej lub pomiarowej, z dokładnością nie mniejszą niż:
  1. 010m - w przypadku szczegółów terenowych I grupy
  2. 0.30m – w przypadku szczegółów terenowych II grupy.(rozporządzenie w sprawie standardów – par.16. Pkt 1, 2)
Przy wykonywaniu geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych pomija się punkty szczegółu terenowego, których odchylenie od linii prostej konturu tego szczegółu sytuacyjnego, ustalonej przez dwa sąsiednie punkty, nie przekracza w przypadku szczegółów terenowych II grupy 0.30m. (rozporządzenie w sprawie standardów – par.18.1 pkt 2)
Geodezyjny pomiar wysokościowy wykonuje się w sposób zapewniający określenie wysokości szczegółu terenowego względem punktówy wysokościowej osnowy geodezyjnej lub pomiarowej, z dokładnością nie mniejszą niż 0.05m – dla obiektów budowlanych i urządzeń budowlanych oraz pikiet markowanych w terenie. (rozporządzenie w sprawie stardardów – par.20 pkt 2)
Przy redakcji mapy do celów projektowych stosuje się oznaczenia i symbole graficzne obiektów właściwe dla treści mapy zasadniczej, a jeżeli na mapie występują również inne obiekty, należy na niej umieścić stosowną legendę. (rozporządzenie w sprawie standardów – par.32.3)
Przepust zaliczamy do kategorii obiektów komunikacja (OTK), dozwolony typ geometrii to linia łamana oraz poligon. (rozporządzenie w sprawie bazy danych obiektów totpograficznych oraz mapy zasadniczej – załącznik nr 1)
W przypadku gdy dla danego obiektu dopuszcza się reprezentację geometryczną obiektu za pomocą punktu albo poligonu, reprezetację punktową stosuje się, jeśli średnica obiektu lub jego wymiary (połużny i poprzeczny) są mniejsze niż 0,75m lub równe 0,75m. W przpadku większych obiektów stosuje się reprezentację za pomocą poligonu. (rozporządzenie w sprawie bazy danych obiektów totpograficznych oraz mapy zasadniczej – załącznik nr 1 pkt 3)
Przepust należy do bazy danych obiektów topograficznych (OTKZ) i jest widczny w skali mapy 1:1000, 1:2000, 1:5000. (rozporządzenie w sprawie bazy danych obiektów totpograficznych oraz mapy zasadniczej – załącznik nr 4)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Olex.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 16:46 #17576

  • Kaczel07
  • Kaczel07 Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 56
  • Otrzymane podziękowania: 30

31. Jakimi aktami prawnymi są ustalane linie rozgraniczające drogę publiczną? Proszę krótko scharakteryzować czym są linie rozgraniczające drogę publiczną i jakie warunki powinny spełniać.

Macie jakieś propozycje? Kiedyś informacje o tym były w rozp. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ale wszystko zmienione albo uchylone...
Podpinam się pod pytanie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 16:59 #17577

  • Hubertix
  • Hubertix Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 27
  • Otrzymane podziękowania: 11
Spójrzcie w ZRiD art.12

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 17:28 #17578

  • niuchacz
  • niuchacz Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 63
  • Otrzymane podziękowania: 11

31. Jakimi aktami prawnymi są ustalane linie rozgraniczające drogę publiczną? Proszę krótko scharakteryzować czym są linie rozgraniczające drogę publiczną i jakie warunki powinny spełniać.

Macie jakieś propozycje? Kiedyś informacje o tym były w rozp. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ale wszystko zmienione albo uchylone....


 

był poruszany wątek z tym pytaniem
uprawnienia-geodezyjne.pl/index.php/foru...jace-droge-publiczna
wklejam odpowiedź, odp. Kolegi opiera się na rozporządzeniu którego nie ma w wykazie aktów prawnych do zakresu nr 1

DOMGEO post=14684 userid=3767
Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych
  
Art. 11f. Elementy decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 

1.Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności:

2)określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych innych dróg publicznych w przypadku gdy wniosek, o którym mowa w art. 11d wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, zawiera określenie granic tych pasów; 

Art. 12. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, odszkodowania za nieruchomości 

1.Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości.
2.Linie rozgraniczające teren, w tym granice pasów drogowych, ustalone decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowią linie podziału nieruchomości.

zmiany w rozp. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie były w 2019 roku ( link tutaj )
ciekawi mnie co osoby zdające na to pytanie odpowiedziały

a tym bardziej czy szanowna komisja dodała nieświadomie pytanie z uchyloną/zmienioną treścią tego rozporządzenia wprowadzając w błąd ...

znalazłem w internetach taką o to stronę o zmianach w tym rozporządzeniu ( link tutaj )
istotna treść: "zastąpiono pojęcie linii rozgraniczających drogę ustawowym pojęciem pasa drogowego"

stosując ww. zmianę to pytanie po przerobieniu brzmi jeśli o to chodziło?
31. Jakimi aktami prawnymi są ustalane linie rozgraniczające drogi publiczne? Proszę krótko scharakteryzować czym jest linie rozgraniczające droga publiczna i jakie warunki powinny spełniać.

jeśli w tym pytaniu "kluczem" było to to bym opisał tak:
Jakimi aktami prawnymi są ustalane drogi publiczne?
Art. 4. 1. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
tylko to mi przyszło na myśl
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Proszę krótko scharakteryzować czym jest droga publiczna
§ 3. 1) drodze - rozumie się przez to drogę publiczną;
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Art. 1. Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
Art. 2. 1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:
1) drogi krajowe;
2) drogi wojewódzkie;
3) drogi powiatowe;
4) drogi gminne.
2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.
3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.2) ), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
o drogach publicznych

i jakie warunki powinny spełniać
§ 6. 1. Szerokość pasa drogowego powinna zapewniać możliwość umieszczenia wszystkich elementów drogi i urządzeń z nią związanych, wynikających z funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych, przy uwzględnieniu potrzeby ochrony użytkowników dróg i terenu przyległego przed wzajemnym niekorzystnym oddziaływaniem.
2. Szerokość pasa drogowego powinna stanowić sumę szerokości elementów drogi, terenu niezbędnego na umieszczenie urządzeń z nią związanych oraz ewentualnie infrastruktury, o której mowa w § 140, i terenu stanowiącego rezerwę na cele jej rozbudowy.
3. Rozmiary pasa drogowego potrzebnego na skrzyżowanie lub węzeł powinny dodatkowo gwarantować możliwość spełnienia wymagań widoczności, o których mowa w § 170, w szczególności poprzez zastosowanie niezbędnych narożnych ścięć linii granicznych.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez niuchacz.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 17:29 #17579

  • corkasnpr
  • corkasnpr Avatar
  • Wylogowany
  • New Member
  • New Member
  • Posty: 2
  • Otrzymane podziękowania: 1
21. Proszę wymienić osoby, organy i jednostki, na wniosek których dokonywana jest aktualizacja danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków. Jaką klauzulę tajności posiadają dane zawarte w operacie ewidencyjnym?
PGiK Art. 24 [Operat ewidencyjny]
2. Informacje zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne.
2a. Informacje zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają aktualizacji:
  1)      na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1, lub władających gruntami na zasadach samoistnego posiadania:
art. 20 ust. 2 pkt 1 właścicieli nieruchomości, a w przypadku:
a)  nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego - oprócz właścicieli inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu, w rozumieniu przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, znajdują się te nieruchomości
b)  gruntów, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić ich właścicieli - osoby lub inne podmioty, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania;

Jeśli "na wniosek" to wydaje mi się, że to jest pełna odpowiedź.
Dajcie znać czy macie coś jeszcze
Za tę wiadomość podziękował(a): niv0815

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez corkasnpr.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 17:41 #17580

  • corkasnpr
  • corkasnpr Avatar
  • Wylogowany
  • New Member
  • New Member
  • Posty: 2
  • Otrzymane podziękowania: 1
20. Co to są tereny zamknięte?
PGiK art.2
9) tereny zamknięte – rozumie się przez to tereny o charakterze zastrzeżonym ze zgledu na obronność i bezpieczeństwo panstwa, określone przez właściwych ministrów i kierownikow urzedow centralnych.
Jakie zasady wykonywania pomiarów obowiązują na tych terenach? – trzeba je ustalić z zarządcą terenu – podstawa prawna?? - nie mogę znaleźć
PGiK Art. 4
2. Dla terenów zamkniętych, zamiast mapy zasadniczej, sporządza się odrębne mapy zawierające w swojej treści również sieć podziemnego uzbrojenia terenu. Sporządzanie i aktualizowanie tych map oraz ustalanie granic terenów zamkniętych należy do właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych.
PGiK Art. 12c [Obowiązek zawiadamiania]
1. Obowiązek dokonania zgłoszenia prac oraz przekazania wyników zgłoszonych prac geodezyjnych do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej nie obejmuje prac geodezyjnych dotyczących:
1)terenów zamkniętych, jeżeli przedmiotem tych prac nie są obiekty objęte ewidencją gruntów i budynków;
PGiK art. 13.3 – Na trenach zamkniętych prace geodezyjne mogą być wykonywane tylko przez wykonawców działających na zlecenie organów, które wydały decyzję o zamknieciu terenu, lub za ich zgodą.
PGiK art. 4.2d. – nadzór nad pracami geodezyjnymi i kartograficznymi na terenach zamkniętych sprawuje wlasciwy minister lub kierownik urzędu centralnego.
Kto wydaje decyzję o warunkach zabudowy na terenach zamkniętych?
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Art.60.3 Decyzję o warunkach zabudowy na terenach zamkniętych wydaje wojewoda
W jakim przypadku, w ramach opracowania mapy do celów projektowych, należy określić przebieg granic działek ewidencyjnych z wymaganą dokładnością?
Standardy par.31
1.W przypadku gdy w zamierzeniu budowlanym przewiduje się usytuowanie
1) budynków w odległości mniejszej lub równej 4 m lub
2) innych obiektów budowlanych w odległości mniejszej lub równej 3 m od granicy nieruchomości, a w zasobie brak jest danych określających położenie punktów granicznych tej granicy z dokładnością właściwą dla szczegółów terenowych I grupy,
wykonawca określa położenie tych punktów w drodze pomiaru.
2. W przypadku gdy punkty graniczne nie są oznaczone na gruncie znakami granicznymi lub nie stanowią jednoznacznie identyfikowalnych elementów szczegółów terenowych, pomiar, o którym mowa w ust. 1, wykonawca poprzedza czynnościami mającymi na celu ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych w trybie przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez corkasnpr.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 17:47 #17581

  • niuchacz
  • niuchacz Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 63
  • Otrzymane podziękowania: 11
nie zauważyłem że już jest

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez niuchacz.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 17:58 #17582

  • sernik92
  • sernik92 Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 29
  • Otrzymane podziękowania: 2

Spójrzcie w ZRiD art.12

Dzięki. Coś tam jest na ten temat, tylko ciekawe jak na to patrzeć, skoro ten akt prawny nie jest wyszczególniony do zakresu nr 1... Czy ktoś z tu obecnych, którzy mieli już egzamin na zakres nr 1 dostał to pytanie i ma jakąś radę jak to ugryźć?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/12 20:24 #17583

  • Adrianoo
  • Adrianoo Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 18
  • Otrzymane podziękowania: 3

31. Jakimi aktami prawnymi są ustalane linie rozgraniczające drogę publiczną? Proszę krótko scharakteryzować czym są linie rozgraniczające drogę publiczną i jakie warunki powinny spełniać.

Macie jakieś propozycje? Kiedyś informacje o tym były w rozp. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ale wszystko zmienione albo uchylone....




 

był poruszany wątek z tym pytaniem
uprawnienia-geodezyjne.pl/index.php/foru...jace-droge-publiczna
wklejam odpowiedź, odp. Kolegi opiera się na rozporządzeniu którego nie ma w wykazie aktów prawnych do zakresu nr 1

DOMGEO post=14684 userid=3767
Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych
  
Art. 11f. Elementy decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 

1.Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności:

2)określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych innych dróg publicznych w przypadku gdy wniosek, o którym mowa w art. 11d wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, zawiera określenie granic tych pasów; 

Art. 12. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, odszkodowania za nieruchomości 

1.Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości.
2.Linie rozgraniczające teren, w tym granice pasów drogowych, ustalone decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowią linie podziału nieruchomości.

zmiany w rozp. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie były w 2019 roku ( link tutaj )
ciekawi mnie co osoby zdające na to pytanie odpowiedziały

a tym bardziej czy szanowna komisja dodała nieświadomie pytanie z uchyloną/zmienioną treścią tego rozporządzenia wprowadzając w błąd ...

znalazłem w internetach taką o to stronę o zmianach w tym rozporządzeniu ( link tutaj )
istotna treść: "zastąpiono pojęcie linii rozgraniczających drogę ustawowym pojęciem pasa drogowego"

stosując ww. zmianę to pytanie po przerobieniu brzmi jeśli o to chodziło?
31. Jakimi aktami prawnymi są ustalane linie rozgraniczające drogi publiczne? Proszę krótko scharakteryzować czym jest linie rozgraniczające droga publiczna i jakie warunki powinny spełniać.

jeśli w tym pytaniu "kluczem" było to to bym opisał tak:
Jakimi aktami prawnymi są ustalane drogi publiczne?
Art. 4. 1. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
tylko to mi przyszło na myśl
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Proszę krótko scharakteryzować czym jest droga publiczna
§ 3. 1) drodze - rozumie się przez to drogę publiczną;
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Art. 1. Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
Art. 2. 1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:
1) drogi krajowe;
2) drogi wojewódzkie;
3) drogi powiatowe;
4) drogi gminne.
2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.
3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.2) ), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
o drogach publicznych

i jakie warunki powinny spełniać
§ 6. 1. Szerokość pasa drogowego powinna zapewniać możliwość umieszczenia wszystkich elementów drogi i urządzeń z nią związanych, wynikających z funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych, przy uwzględnieniu potrzeby ochrony użytkowników dróg i terenu przyległego przed wzajemnym niekorzystnym oddziaływaniem.
2. Szerokość pasa drogowego powinna stanowić sumę szerokości elementów drogi, terenu niezbędnego na umieszczenie urządzeń z nią związanych oraz ewentualnie infrastruktury, o której mowa w § 140, i terenu stanowiącego rezerwę na cele jej rozbudowy.
3. Rozmiary pasa drogowego potrzebnego na skrzyżowanie lub węzeł powinny dodatkowo gwarantować możliwość spełnienia wymagań widoczności, o których mowa w § 170, w szczególności poprzez zastosowanie niezbędnych narożnych ścięć linii granicznych.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Dodałbym jeszcze:
UDP
Art. 4
1) pas drogowy- wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą;
2) droga – budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym;
Art. 34.
Odległość granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu lub od innych urządzeń wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 powinna wynosić co najmniej 0,75 m, a dla autostrad i dróg ekspresowych – co najmniej 2 m.

UMPZP
Art. 50. 1. Inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku – w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Warunek, o którym mowa w art. 61 ust. 1 pkt 4, stosuje się odpowiednio.
Art. 51.
1. W sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego decyzje wydają w odniesieniu do:
1) inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim − wójt, burmistrz albo prezydent miasta w uzgodnieniu z marszałkiem województwa;
2) inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym − wójt, burmistrz albo prezydent miasta;
Art. 54.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego określa:
1) rodzaj inwestycji;
2) warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z przepisów odrębnych, a w szczególności w zakresie:
a) warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego,
b) ochrony środowiska i zdrowia ludzi oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,
c) obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji,
d) wymagań dotyczących ochrony interesów osób trzecich,
e) ochrony obiektów budowlanych na terenach górniczych;
3) linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w odpowiedniej skali, z zastrzeżeniem art. 52 ust. 2 pkt 1.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Adrianoo.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/14 14:23 #17608

  • geokr
  • geokr Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 51
  • Otrzymane podziękowania: 24
Jak rozumiecie ten zapis w PB 
Art. 29. 1. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa:
23) przyłączy: a) elektroenergetycznych, b) wodociągowych, c) kanalizacyjnych, d) gazowych, e) cieplnych, f) telekomunikacyjnych – z zastrzeżeniem art. 29a 

Art. 29a.
1. Budowa przyłączy, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 23, lub stacji ładowania, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 25, wymaga sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
 
1)      Budowa przyłączy wymaga zgłoszenia a co za tym idzie wykonania do tego zgłoszenia „planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego”
2)      Czy raczej tak, że jest osobno wariant zgłoszenia albo sporządzenie planu sytuacyjnego

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez geokr.

Pytania opisowe 2021- zakres 1 2022/02/14 15:39 #17612

  • niuchacz
  • niuchacz Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 63
  • Otrzymane podziękowania: 11
www.dzialkanadmorzem.pl/warto-wiedziec/b...e-czy-zgloszenie-138

Inwestor, który chce wybudować przyłącze może sam dokonać wyboru procedury umożliwiającej mu realizację tego zamierzenia budowlanego.
Może zdecydować się na budowę na podstawie
  • zgłoszenia (swoje działania opiera wtedy na art. 30 Prawa budowlanego)
  • lub też bez niego (według przesłanek zawartych w art. 29a Prawa budowlanego).
Na podstawie zgłoszenia
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 20 ustawy Prawo budowlane nie ma obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę przyłączy (elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych) bez względu na to, czy związane są one z jakimś obiektem budowlanym, czy też prowadzą do niezabudowanych działek.
Jeśli inwestor zdecyduje się na budowę na podstawie zgłoszenia swoje działania musi oprzeć na przesłankach zawartych w art. 30 wspomnianej ustawy. Zobowiązany jest do zgłoszenia budowy do właściwego – ze względu na miejsce usytuowania nieruchomości – organu administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu powinien uwzględnić takie aspekty jak: rodzaj, zakres, sposób wykonania oraz termin rozpoczęcia robót budowlanych. Wraz ze zgłoszeniem dostarcza się także: projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji, wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane, oświadczenie o prawie do dysponowania daną nieruchomością na cele budowlane oraz, jeśli taki wymóg dyktują odrębne przepisy, odpowiednie szkice i rysunki czy inne pozwolenia lub uzgodnienia. Organ, w drodze decyzji,  może wnieść sprzeciw co do zamierzeń budowlanych w terminie 30 dni od dnia doręczenia mu zgłoszenia. Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl przypomina, że inwestor może przystąpić do wykonywania robót budowlanych nie później niż po upływie dwóch lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia. Należy także pamiętać, że zgodnie z art. 57 Prawa budowlanego inwestor zobowiązany jest do dołączenia do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego (lub też do wniosku o pozwolenie na jego użytkowania) potwierdzenia odbioru zrealizowanych przyłączy. Jeśli w trakcie analizy zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej zauważy braki w przedłożonej przez inwestora dokumentacji inwestor zobowiązany jest do dostarczenia brakujących dokumentów w określonym przez urząd terminie. Jeśli nie podejmie stosownych działań może liczyć się z wydaniem sprzeciwu co do budowy przyłączy.

Bez zgłoszenia
Znowelizowane przepisy – a konkretnie art. 29a ustawy Prawo budowlane -  pozwalają inwestorowi na wybudowanie przyłączy bez zgłoszenia. Inwestor, który wybierze taką procedurę zobowiązany jest do wykonania planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Jeśli chodzi natomiast  o wykonanie przyłączy zależnie od ich rodzaju stosowane będą różne przesłanki prawne – Prawa energetycznego lub ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w  wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Należy pamiętać, że inwestor ma prawo wyboru jednego spośród zaprezentowanych rozwiązań. Nie może zatem mieszać wytycznych – jeśli dokonał zgłoszenia budowy nie może stosować art. 29a wspomnianej ustawy. Dywersyfikacja możliwości i pozostawienie możliwości wyboru inwestorowi miała doprowadzić do uproszczenia procesu budowy przyłączy i skrócenia czasu potrzebnego na ich wykonania.
Za tę wiadomość podziękował(a): geokr

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez niuchacz.
Czas generowania strony: 0.087 s.