Jakie pomiary należy wykonać w związku z rektyfikacją jezdni suwnicowej i jakie opracowania zawiera operat techniczny przekazywany inwestorowi jako wynik pomiarów. Jakie przepisy określają geometryczne wymagania stawiane suwnicom pomostowym.
Jezdnia suwnicowa jest to zespół elementów konstrukcyjnych składających się z szyn, podkładek, złączy, stężeń, słupów i fundamentów, na którym ułożony jest tor suwnicowy.
Pomiary geodezyjne do przeprowadzenia rektyfikacji obejmują:
- Pomiary wzajemnego położenia elementów konstrukcyjnych jezdni względem osi szyny określające położenie szyny na belce i belki na slupie. Bazą odniesienia przesunięć są punkty osiowe szyn.
- Pomiar wysokościowy główki szyn.
- Pomiary pionowości slupów.
Wyniki pomiarów nanosi się na podkład do rektyfikacji sporządzany w skali .1:200 wzdłuż osi x (po długości suwnicy), a deformacje (odchylenia) w skali 1:1 wzdłuż osi y (prostopadle do średniej osi toru).
Operat techniczny z pomiarów zawiera:
- Sprawozdanie techniczne,
- Dziennik pomiaru elementów do rektyfikacji,
- Szkice pomiarowe,
- Podkład do rektyfikacji jezdni w płaszczyźnie poziomej,
- Podkład do rektyfikacji jezdni w płaszczyźnie pionowej,
- Projekt rektyfikacji jezdni w płaszczyźnie poziomej,
- Projekt rektyfikacji jezdni w płaszczyźnie pionowej,
- Graficzne (dodatkowo tabelaryczne o ile jest wymagane) przedstawienie danych do rektyfikacji jezdni w płaszczyźnie poziomej.
Wymagania dokładnościowe określają: Polskie Normy PN-91/M-45457 (może być podana PN-89/M-45453) oraz PN-77/B-06200:2002, Norma ISO 8306-1985.
Podstawa prawna:
- Wytyczne wykonania pomiarów suwnic i jezdni podsuwnicowych - Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego 1973 r.