admin@uprawnienia-geodezyjne.pl

michal baner 2021


Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło:
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT:

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 13:47 #11679

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
Pyt 6. Do zadań organu prowadzącego rejestr ‘Ewidencja gruntów i budynków’ należy między innymi udostępnianie danych ewidencyjnych. Jednym z rodzajów dokumentów udostępnianą z tego rejestru jest „wypis z rejestru gruntów”. Jakie trzy rodzaje wypisów z rejestru gruntów mogą być wydane przez organ oraz jakie informacje zawiera każdy z nich.

§22. Na podstawie bazy danych ewidencyjnych za pomocą systemu teleinformatycznego tworzy się następujące podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:
1) rejestr gruntów;
2) rejestr budynków;
3) rejestr lokali;

§23. 1. Rejestr gruntów jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych wymienionych w § 60 ust. 1 pkt 1, 3-11 oraz ust. 2, dotyczących wszystkich działek ewidencyjnych w granicach obrębu, zestawionych według przynależności tych działek do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów.

2. Rejestr gruntów zawiera ponadto informacje określające:
1) właścicieli gruntów oraz ich udziały w prawie własności;
2) władających na zasadach samoistnego posiadania gruntami o nieustalonym właścicielu;
3) użytkowników wieczystych, użytkowników, zarządców oraz trwałych zarządców gruntów Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz ich udziały odpowiednio w użytkowaniu wieczystym, użytkowaniu, zarządzie lub trwałym zarządzie;
4) organy, które gospodarują zasobem nieruchomości Skarbu Państwa albo gminnym, powiatowym lub wojewódzkim zasobem nieruchomości, oraz ich udziały w tym gospodarowaniu;
5) osoby prawne, które wykonują prawo własności i inne prawa rzeczowe do gruntów Skarbu Państwa, oraz ich udziały w tych uprawnieniach;
6) nazwy spółek wspólnot gruntowych, składy zarządów tych spółek oraz osoby uprawnione do korzystania ze wspólnot gruntowych i przysługujące im udziały w tych wspólnotach;
7) dzierżawców gruntów oraz ich udziały w dzierżawie.

§ 24. 1. Rejestr budynków jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych wymienionych w § 63 ust. 1 pkt 1, 2, 4-26 i § 64, dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności, zestawionych według przynależności tych budynków do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków.

2. Rejestr budynków zawiera ponadto:
1) informacje określające:
a) właścicieli budynków oraz ich udziały w prawie własności,
b) trwałych zarządców budynków Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz ich udziały w trwałym zarządzie;
2) oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów związanych z poszczególnymi budynkami.

§ 25. 1. Rejestr lokali jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych, wymienionych w § 70 ust. 1 i 2, dotyczących lokali stanowiących odrębne nieruchomości, zgrupowanych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych lokali.
2. Rejestr lokali zawiera ponadto:
1) dane określające:
a) właścicieli lokali oraz ich udziały w prawie własności,
b) trwałych zarządców lokali Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz ich udziały w trwałym zarządzie;
2) udziały właścicieli lokali w nieruchomościach wspólnych związanych z lokalami;
3) identyfikatory działek ewidencyjnych, które wchodzą w skład nieruchomości wspólnych związanych z lokalami; 4) identyfikatory budynków, których części wspólne wchodzą w skład nieruchomości wspólnych związanych z lokalami.

§ 52. 1. Wypisy, wyrysy i kopie dokumentów, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy, starosta udostępnia w postaci nieelektronicznej na tradycyjnych nośnikach danych, takich jak papier, kalka, folia, lub w postaci elektronicznej.
2. Wypis z rejestru gruntów, wypis z rejestru budynków oraz wypis z rejestru lokali oprócz informacji, zawartych w tych rejestrach, dotyczących odpowiednio jednostek rejestrowych gruntów, jednostek rejestrowych budynków lub jednostek rejestrowych lokali, zawiera:4)
1) nazwę organu wydającego wypis;
2) oznaczenie sprawy według obowiązującego systemu kancelaryjnego;
3) tytuł dokumentu – odpowiednio: „Wypis z rejestru gruntów”, „Wypis z rejestru budynków”, „Wypis z rejestru lokali”;
4) nazwę województwa, powiatu, jednostki ewidencyjnej oraz nazwę i identyfikator lub tylko identyfikator obrębu, a w przypadku podziału obrębu na arkusze ewidencyjne – identyfikator arkusza ewidencyjnego;
5) numery działek ewidencyjnych;
6) odpowiednio numer jednostki rejestrowej gruntów, budynków lub lokali;
7) informacje o danych ewidencyjnych, które nie spełniają wymagań rozporządzenia lub obowiązujących standardów technicznych;
8) nazwisko i imię osoby, która sporządziła dokument, oraz jej podpis;
9) datę sporządzenia dokumentu;
10) pieczęć urzędową organu wydającego dokument – w przypadku gdy dokument ten wydawany jest w postaci nieelektronicznej;
11) podpis osoby reprezentującej organ lub osoby upoważnionej przez ten organ do wydania dokumentu oraz datę złożenia podpisu.
3. Wypisom z rejestru gruntów, rejestru budynków oraz z rejestru lokali, w treści których zostaną pominięte dane podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy, nadaje się odpowiednio tytuł: „Wypis z rejestru gruntów o niepełnej treści”, „Wypis z rejestru budynków o niepełnej treści”, „Wypis z rejestru lokali o niepełnej treści”.

Art. 24. 1. Informacje, o których mowa w art. 20 ust. 1 i 2, zawiera operat ewidencyjny, który składa się z:
1) bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzonej za pomocą systemu teleinformatycznego zapewniającego w szczególności:
a) odpowiednio zabezpieczone przechowywanie danych i ich aktualizację,
b) udostępnianie oraz wspólne korzystanie z danych na zasadach określonych w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej,
c) wizualizację danych w formie rejestrów, kartotek i wykazów oraz mapy ewidencyjnej, a także udostępnianie zainteresowanym wypisów z tych rejestrów, kartotek i wykazów oraz wyrysów z mapy ewidencyjnej;
2) zbioru dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 13:52 #11680

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
Pyt 8. Geodeta, upoważniony przez organ właściwy w sprawach rozgraniczania nieruchomości, wykonując czynności ustalania przebiegu granic sporządza w ich wyniku operat rozgraniczeniowy. Jakie dwa rodzaje dokumentacji, składające się na operat rozgraniczeniowy, sporządza geodeta, co zawiera każda z nich oraz komu są one przekazywane.

Par 19. Dokumentacja rozgraniczenia nieruchomości obejmuje:
1) Postanowienie właściwego organu o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego
2) Upoważnienie geodety do przeprowadzenia czynności ustalenia przebiegu granic działek
3) Zgłoszenia pracy geodezyjnej do ośrodka dokumentacji
4) Dowody doręczenia stronom wezwań do stawienia się na gruncie
5) Pisemne pełnomocnictwa udzielone przez strony
6) Dokumenty dotyczące przebiegu granic, wydane przez ośrodek dokumentacji oraz uzyskane z innych źródeł
7) Protokół graniczny lub akt ugody
8) Opinię geodety dotyczącą przebiegu granic, jeżeli przebieg nie może być ustalony w postępowaniu administracyjnym
9) Ostateczną decyzję właściwego organu o rozgraniczeniu nieruchomości lub umorzeniu postępowania rozgraniczeniowego

Par 24. Dokumentacja techniczna zawiera:
1) Szkice osnowy geodezyjnej i wykazy współrzędnych uzyskane w ośrodku dokumentacji
2) Opisy topograficzne punktów osnowy
3) Szkice polowe i dzienniki zawierające dane uzyskane w wyniku bezpośredniego pomiaru granic
4) Obliczenia i wykazy współrzędnych punktów granicznych
5) Obliczenia powierzchni rozgraniczonych nieruchomości lub obliczenia różnic powierzchni, w wypadku gdy rozgraniczenie dotyczyło niektórych granic nieruchomości, a pozostałe granice nie były pomierzone na osnowę geodezyjną.
6) Wykaz zmian gruntowych oraz inne dokumenty uzasadniające wprowadzenie zmian do operatu egib

Art. 33. 1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, jeżeli zainteresowani właściciele nieruchomości nie zawarli ugody, a ustalenie przebiegu granicy nastąpiło na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron.
2. Wydanie decyzji poprzedza:
1) dokonanie przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta) oceny prawidłowości wykonania czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości przez upoważnionego geodetę oraz zgodności sporządzonych dokumentów z przepisami; w wypadku stwierdzenia wadliwego wykonania czynności upoważnionemu geodecie zwraca się dokumentację do poprawy i uzupełnienia;
2) włączenie dokumentacji technicznej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Art. 34. 1. Jeżeli w razie sporu co do przebiegu linii granicznych nie dojdzie do zawarcia ugody lub nie ma podstaw do wydania decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1, upoważniony geodeta tymczasowo utrwala punkty graniczne według ostatniego stanu spokojnego posiadania, dokumentów i wskazań stron, oznacza je na szkicu granicznym, sporządza opinię i całość dokumentacji przekazuje właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 19:51 #11681

  • Lukash
  • Lukash Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 37
  • Otrzymane podziękowania: 17
w ramach uporządkowania opisówek z 2019- przygotowałem na podstawie Waszych opracowań i uzupełniłem brakującymi odpowiedziami. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, co brakuje, to proszę niech pisze- poprawię. Brakuje odpowiedzi na pytanie 30, jakby ktoś miał pomysł, co powinno się znaleźć... W załączniku plik
Załączniki:
Za tę wiadomość podziękował(a): majamek, ndz

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 21:17 #11687

  • geodeta12
  • geodeta12 Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 40
  • Otrzymane podziękowania: 5
34. Wskaż do kogo należy prowadzenie ksiąg wieczystych i w jakim celu się je prowadzi. Opisz co obejmuje każdy z działów księgi wieczystej i wyjaśnij jakie dane i dokumenty są podstawą oznaczenia lokalu w księdze wieczystej. W jakiej sytuacji może nastąpić zamknięcie księgi wieczystej.

Z ustawy o kw i hipotece art. 1, 23, 25.1 i 25.2, 26.1 i 26.2 a z rozporządzenia w spr. zakładania i prowadzenia kw rozdział 5.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 21:28 #11688

  • geodeta12
  • geodeta12 Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 40
  • Otrzymane podziękowania: 5
38. Omów cel rozgraniczenia nieruchomości oraz wskaż kto i w jakim trybie dokonuje rozgraniczenia nieruchomości? Jakie czynności wykona geodeta, jeżeli przebieg granicy w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości został ustalony na podstawie zebranych dowodów?

Ustawa pgik:
art. 29, 30, 31.1, 33.1, 35
Rozp. w spr. r. n.:
par. 11, 16, 17

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/12 08:35 #11692

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
Pyt 30. Inwestor wyłoniony w trybie przetargu na budowę drogi gminnej przygotowuje wniosek o wywłaszczenie nieruchomości. Jakie działania winien podjąć geodeta przed złożeniem wniosku o wywłaszczenie? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Art.115.1. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego na rzecz Skarbu Państwa następuje z urzędu, a na rzecz jednostki samorządu terytorialnego –na wniosek jej organu wykonawczego. Wszczęcie postępowania z urzędu może także nastąpić na skutek zawiadomienia złożonego przez podmiot, który zamierza realizować cel publiczny.
2.Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego następuje po bezskutecznym upływie dwumiesięcznego terminu do zawarcia umowy, o której mowa wart.114ust.1, wyznaczonego na piśmie właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu nieruchomości, a także osobie, której przysługuje ograniczone prawo rzeczowe na tej nieruchomości.
3.Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego następuje z dniem doręczenia zawiadomienia stronom lub z dniem określonym w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania, wywieszonym w urzędzie starostwa powiatowego, po upływie terminu, o którym mowa wart.114ust.4.4.Odmowa wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego, o które wystąpił organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego albo podmiot, który zamierza realizować cel publiczny, następuje w drodze decyzji.5.Przepisu ust.2nie stosuje się w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym

Art.116.1. We wniosku o wywłaszczenie należy określić:
1)nieruchomość z podaniem oznaczeń z księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz z katastru nieruchomości;
2)cel publiczny, do którego realizacji nieruchomość jest niezbędna;
3)powierzchnię nieruchomości, a jeżeli wywłaszczeniem ma być objęta tylko jej część –powierzchnię tej części i całej nieruchomości;
4)dotychczasowy sposób korzystania z nieruchomości i stan jej zagospodarowania;
5)lokale zamienne oraz sposób ich zapewnienia najemcom wywłaszczonych lokali;
6)właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób –władającego nieruchomością zgodnie z wpisem w katastrze nieruchomości;
7)osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomości;
8)nieruchomość zamienną, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego taką oferuje;
9)inne okoliczności istotne wsprawie.
2.Do wniosku o wywłaszczenie należy dołączyć:
1)dokumenty z przebiegu rokowań, o których mowa wart.114;
2)wypis i wyrys z planu miejscowego, a w przypadku braku planu miejscowego decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
3)mapę z rejestrem nieruchomości objętych
wnioskiem o wywłaszczenie lub mapę z podziałem i rejestrem nieruchomości oraz decyzję zatwierdzającą ten podział, jeżeli wniosek o wywłaszczenie dotyczy tylko części nieruchomości;
4)odpis księgi wieczystej albo oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem o wywłaszczenie wraz ze wskazaniem numeru księgi wieczystej albo zaświadczenie ostanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów;
5)w razie braku dokumentów, o których mowa wpkt4, zaświadczenie właściwego sądu stwierdzające, że nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej lub że nie jest dla niej prowadzony zbiór dokumentów;
6)wypis i wyrys z katastru nieruchomości.
2a.Oświadczenie, o którym mowa wust.2pkt4, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań
3.Przepisy ust.1 i2stosuje się odpowiednio w razie wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego z urzędu

Jeżeli wnioskiem objęta jest część nieruchomości i konieczne jest dołączenie wniosku o wywłaszczenie mapy z projektem podziału wraz z decyzją:
1) sporządzenie wstępnego projektu podziału na podstawie mpzp lub decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego – zgodnie z ustawą o gosp nier i rozporządzeniem w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości
2) otrzymanie opinii wójta o zgodności z ww dokumentami w formie postanowienia
3) zgłoszenie pracy mapa z projektem podzialu nieruchomości
4) analiza otrzymanych materiałów z pzgik oraz badanie kw i innych dokumentów stwierdzających stan prawny nieruchomości zgodnie z rozporządzeniem w sprawie podziałów. Jeżeli dane nie są sprzeczne i są wystarczające to wykonujemy na ich podstawie przyjęcia granic. Jeżeli są sprzeczne lub niewystarczające przyjęcia dokonujemy na podstawie danych z katastru, wtedy zawiadamiamy właścicieli i sąsiadów. Sprawdzamy czy wydzielana działka jest mniejsza niż 33% nieruchomości podlegającej podziałowi – wtedy przyjęcie dokonujemy tylko dla odcinków granicy do których dochodzą projektowane linie podziałowe.
5) Sporządzamy mzpp zgodnie z rozporządzeniem w sprawie podziałów i rozp w sprawie standardów
6) Kompletujemy operat zgodnie ze standardami i par 5. Rozporządzenia w sprawie podziałów – przekazujemy go do pzgik w celu przyjęcia do zasobu
7) Po pozytywnej weryfikacji operatu składamy wniosek do wójta o zatwirdzenie projektu podziału z załącznikami wymienionymi w art. 97 uogn.
W przypadku gdy droga gminna objęta jest decyzją o ustaleniu drogi publicznej podziału dokonuje się niezależnie od ustaleń mpzp, czyli odpada punkt 1 i 2.

Podstawa prawna:
- ustawa o gospodarce nieruchomościami
- ustawa pgik
- rozporządzenie w sprawie standardów
- rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości

ktoś coś doda lub poprawi?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/12 13:56 #11698

  • Lukash
  • Lukash Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 37
  • Otrzymane podziękowania: 17
możemy się powoływać na art 115 i 116 UoGN nie uwzględnione w wykazie aktów prawnych?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Lukash.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/13 21:36 #11724

  • simonnews
  • simonnews Avatar
  • Wylogowany
  • New Member
  • New Member
  • Posty: 4
  • Otrzymane podziękowania: 5
Pyt 6. ze strony uprawnienia-geodezyjne rok 2019, ktoś coś ? :) pyt dotyczące jakie działania powinien podjąć geodeta przed złożeniem wniosku o wywlaszczenie? oraz na co powinien zwrócić szczególną uwagę?
ps. wątek dotyczący pytań nie dotyczy chyba pytań ze strony uprawnieniageodezyjne?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/14 07:44 #11729

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16

Lukash napisał: możemy się powoływać na art 115 i 116 UoGN nie uwzględnione w wykazie aktów prawnych?


Faktycznie, myślałam że UoGN obowiązuje nas cała. Może ktoś inny ma pomysł na to pytanie?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/14 15:58 #11752

  • bielonek
  • bielonek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 13
  • Otrzymane podziękowania: 4
7. Proszę wymienić jednostki powierzchniowe podziału kraju dla celów ewidencji gruntów i budynków i zdefiniować je.
Ponadto dla każdej jednostki proszę podać sposób jej określania (identyfikacji) w operacie ewidencyjnym.

Pytanie jest opracowane,ale co z częścią "dla każdej jednostki proszę podać sposób jej określania (identyfikacji) w operacie ewidencyjnym"?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/14 16:32 #11753

  • Lukash
  • Lukash Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 37
  • Otrzymane podziękowania: 17
wydaje mi się że może chodzić o załącznik nr 1...ktoś ma inny pomysł?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/14 16:35 #11754

  • Lukash
  • Lukash Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 37
  • Otrzymane podziękowania: 17

paulinasawicka napisał:

Lukash napisał: możemy się powoływać na art 115 i 116 UoGN nie uwzględnione w wykazie aktów prawnych?


Faktycznie, myślałam że UoGN obowiązuje nas cała. Może ktoś inny ma pomysł na to pytanie?


Art. 21. 2. Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem.

Konstytucja RP z dnia 02.04.1997 r.


Art. 112. 1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124 ust. 1b, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
2. Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.
3. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.
4. Organem właściwym w sprawach wywłaszczenia jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej.

Art. 119. 1. Decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości, poza elementami określonymi w art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, powinna zawierać:
1) ustalenie, na jakie cele nieruchomość jest wywłaszczana;
2) określenie przedmiotu wywłaszczenia przez podanie oznaczenia nieruchomości według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz według katastru nieruchomości;
3) określenie praw podlegających wywłaszczeniu;
4) wskazanie właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości;
5) wskazanie osoby, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomości;
6) zobowiązanie do zapewnienia lokali, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 5;
7) ustalenie wysokości odszkodowania.

Art. 6. Celami publicznymi w rozumieniu ustawy są:
1) wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji;
1a) wydzielenie gruntów pod linie kolejowe oraz ich budowa i utrzymanie;
1b) wydzielanie gruntów pod lotniska, urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego, w tym rejonów podejść, oraz budowa i eksploatacja tych lotnisk i urządzeń;
1c) wydzielanie gruntów pod porty i przystanie morskie oraz ich budowa, modernizacja i utrzymanie;
1d) wydzielanie gruntów pod infrastrukturę zapewniającą dostęp do portów lub przystani morskich oraz jej budowa, modernizacja i utrzymanie;
2) budowa i utrzymywanie ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń;
2a) budowa i utrzymywanie sieci transportowej dwutlenku węgla;
3) budowa i utrzymywanie publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę, gromadzenia, przesyłania, oczyszczania i odprowadzania ścieków oraz odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym ich składowania; ©Kancelaria Sejmu
4) budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego;
5) opieka nad nieruchomościami stanowiącymi zabytki w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5a) ochrona Pomników Zagłady w rozumieniu przepisów o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady oraz miejsc i pomników upamiętniających ofiary terroru komunistycznego;
6) budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla urzędów organów władzy, administracji, sądów i prokuratur, uczelni publicznych, federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 165 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.1)), szkół publicznych, państwowych lub samorządowych instytucji kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także publicznych: obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych, obiektów sportowych;
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2024 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 276, 447, 534, 577, 730, 823, 1655, 1818, 2020 i 2070.
6a) budowa i utrzymywanie obiektów oraz pomieszczeń niezbędnych do realizacji obowiązków w zakresie świadczenia usług powszechnych przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 oraz z 2019 r. poz. 1051, 1495 i 2005), a także innych obiektów i pomieszczeń związanych ze świadczeniem tych usług;
7) budowa i utrzymywanie obiektów oraz urządzeń niezbędnych na potrzeby obronności państwa i ochrony granicy państwowej, a także do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, w tym budowa i utrzymywanie aresztów śledczych, zakładów karnych oraz zakładów dla nieletnich;
8) poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie złóż kopalin objętych własnością górniczą;
8a) poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz podziemne składowanie dwutlenku węgla;
9) zakładanie i utrzymywanie cmentarzy;
9a) ustanawianie i ochrona miejsc pamięci narodowej;
9b) ochrona zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt lub siedlisk przyrody;
9c) wydzielanie gruntów pod publicznie dostępne samorządowe: ciągi piesze, place, parki, promenady lub bulwary, a także ich urządzanie, w tym budowa lub przebudowa;
9d) wykonywanie urządzeń lub budowli służących zapobieganiu lub zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
10) inne cele publiczne określone w odrębnych ustawach.

Ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (U.21)

Art. 107. § 1. Decyzja zawiera:
1) oznaczenie organu administracji publicznej;
2) datę wydania;
3) oznaczenie strony lub stron;
4) powołanie podstawy prawnej;
5) rozstrzygnięcie;
6) uzasadnienie faktyczne i prawne;
7) pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach zrzeczenia się odwołania;
8) podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji, a jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowany podpis elektroniczny;
9) w przypadku decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego, sprzeciw od decyzji lub skarga do sądu administracyjnego – pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa, sprzeciwu od decyzji lub skargi oraz wysokości opłaty od powództwa lub wpisu od skargi lub sprzeciwu od decyzji, jeżeli mają one charakter stały, albo podstawie do wyliczenia opłaty lub wpisu o charakterze stosunkowym, a także możliwości ubiegania się przez stronę o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy.

Ustawa KPA z dnia 14.06.1960 r. (U.2)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/14 20:14 #11757

  • majamek
  • majamek Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 13
  • Otrzymane podziękowania: 9
Z UGN obowiązuje nas art 112 a potem dopiero 118, nie pisałbym tego co nie jest w wykazie i zawsze się z tego wytłumaczysz

edit: zdaje się, że w jakimś innym temacie z egzaminu z 2019 r. jedna osoba miała 21/21 i podzieliła się tam co napisała w odpowiedzi na to pytanie, w skrócie chodzi o to, żeby wspomnieć o ZRIDzie oprócz wywłaszczenia UGN, o tym że wywłaszczenie jest dopuszczalne na cel publiczny i za słusznym odszkodowaniem oraz że najważniejsze dla geodety to określenie stanu prawnego dzielonej nieruchomości oraz jej granic przed przystąpieniem do podziału.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez majamek.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/14 21:33 #11758

  • majamek
  • majamek Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 13
  • Otrzymane podziękowania: 9
Co do pytania nr 2 w kwestii rodzajów statusów i kiedy się dany status ujawnia - załącznik 1a "Katalog obiektów EGiB" do rozporządzenia EGiB konkretnie strony 98 i 99 z tych 352, projektowany - Dotyczy budynków, będących przedmiotem pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, ale których budowa nie została rozpoczęta.

Co do pytania nr 34 - Zamknięcie KW to paragraf 129 rozp. w sprawie zakładania i prowadzenia z 2016 r. a nas obowiązują tylko paragrafy 1-46, więc nie powinno być takiego pytania. W wykazie na rok 2019 było też rozporządzenie w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów z 2001 r. - link prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/...1122/O/D20011122.pdf i tam obowiązywał nas m.in. paragraf 17, w którym opisane jest zamknięcie KW, co ciekawe na stronie sejmu akt jest uznany za uchylony od 2013 r. Na rok 2020 go już nie ma więc takiego pytania nie powinno być.

Co do pytania nr 7 - sposób określania (identyfikacji) to przede wszystkim identyfikatory z załącznika nr 1 do rozporządzenia plus opis co oznaczają poszczególne elementy. Dodatkowo par. 6.3: Jednostkę ewidencyjną określa nazwa własna oraz identyfikator krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju, prowadzonego na podstawie przepisów o statystyce publicznej., par. 7.7: Obręb w jednostce ewidencyjnej jest określony przez jego nazwę i numer lub wyłącznie przez numer.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/15 12:07 #11766

  • majamek
  • majamek Avatar
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 13
  • Otrzymane podziękowania: 9
Pytanie nr 4 - Jakie dane ewidencyjne organ winien ujawnić w ewidencji dla budynku przeznaczonego do rozbiórki i na podstawie jakiego dokumentu:
Dane: Data rozbiórki a) całego budynku b) części budynku; przyczyna rozbiórki budynku lub jego części (par. 63.1 EGiB).
Na podstawie jakiego dokumentu: Nakaz rozbiórki, zgłoszenie rozbiórki (załącznik nr 1a do rozp. EGiB str. 98), ewentualny dokument stwierdzający, że coś jest ruiną (nie wiem jaki)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez majamek.
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Czas generowania strony: 0.062 s.