admin@uprawnienia-geodezyjne.pl

michal baner 2021


Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło:
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT:

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/03 13:38 #11567

  • bielonek
  • bielonek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 13
  • Otrzymane podziękowania: 4
Proponuję wspólnie opracować tu pytania, które pojawiły się w 2019 roku:
Na początek to co udało mi sie odnaleźć:

Mieniem Skarbu Państwa tworzącym Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa dysponuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Jedną z form gospodarowania Zasobem jest przekazanie mienia „w zarząd”.
W jakich szczegółowych sytuacjach następuje wygaśniecie „zarządu” oraz w jakim trybie jest ono ustanawiane.

Ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Art. 36

Jedną z danych ewidencyjnych dotycząca obiektu: ‘budynek’ jest jego „status istnienia”.
Proszę:
a) wymienić rodzaje statusów ujawnianych dla tego obiektu w bazie danych ewidencji gruntów i budynków,
b) wskazać moment, kiedy ujawniany jest status: „budynek projektowany” oraz wskazać dokument, na podstawie którego organ może ujawnić budynek z takim statusem.
Rozp. EGiB §63.1 pkt 2
PGiK Art. 23.3 pkt 1i oraz Art 23.5 i 7

Geodeta posiadający uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji kartografii z zakresu 2 został upoważniony przez organ właściwy w sprawach rozgraniczania nieruchomości do czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości określonej w upoważnieniu.
Proszę opisać czynności geodety poprzedzające czynności ustalenia granic na gruncie, zarówno te o charakterze formalnym, jak i technicznym. Ponadto proszę podać, jakie informacje powinno zawierać wezwanie do stawienia się na gruncie stron postępowania, kto je sporządza i kto je podpisuje.

Pyt 3. PGiK 29.1; 31 cały, 32 cały i Rozp rozgraniczenia przepisałam cały §3, 8, 9 i 10, wspomniałam bez przepisywania o §4, 5 , 6

1. Księga wieczysta zawiera cztery działy. Proszę opisać co obejmuje każdy z działów i udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
a) jakie dane i dokumenty są podstawą oznaczenia lokalu w księdze wieczystej,
b) w jakiej sytuacji może nastąpić zamknięcie księgi wieczystej.
UKWiH art. 25 Rozp. zmieniające w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych par. 17, 29, 30.1 (ktoś po egzaminie powiedział że warto z było dopisać Ust. o lokalach, ja nie miałam może tu tej 1 pkt mniej)
2. Na potrzeby podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych o administracyjnych sporządza się ‘mapy do celów projektowych’, a w szczególności ‘rejestry’ lub ‘wykazy’ zawierające dane dotyczące gruntów lub ich części składowych.
Jakie dane i informacje powinien bezwzględnie wykorzystać geodeta dla sporządzenia przedmiotowych map oraz rejestrów lub wykazów.
Ponadto proszę wymienić co najmniej trzy przykłady map do celów prawnych sporządzanych na potrzeby podziałów nieruchomości oraz typowych postępowań sądowych i administracyjnych.
standardy techniczne par 75, 76 i to chyba wystarczyło na 7pkt
3. Geodeta otrzymał zlecenie na przeprowadzenie prac związanych z podziałem nieruchomości na terenie zamkniętym. Jakie warunki formalne musi spełnić wykonawca pracy geodezyjnej na terenie zamkniętym? W szczególności kto nadzoruje takie prace oraz czy praca ta podlega zgłoszeniu do właściwego organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej?
PGiK art.2 pkt. 2c, 2d, 12c (art. 12c nie wpisałam i wydaje mi się, że to tu jest ten 1 pkt mniej), Rozp. nadzór nad pracami na ter zamkniętych par 4, Rozp w sprawie wykazywania EGIB par. 6, 8

Kto i w jakim trybie dokonuje rozgraniczenia nieruchomości? Jakie czynności wykona geodeta, jeżeli przebieg granicy w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości został ustalony na podstawie zebranych dowodów?
Napisałem z prawa GiK art 29.3, 30.1, 34.3, 35.1, 36 (pierwsze zdanie)
Rozporządzenie w spr rozgraniczania paragraf 11.
Wskaż na czym polega wywłaszczenie nieruchomości, kto i kiedy może je przeprowadzić? Wymień elementy decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości.
Ustawa o gosp. nieruch. art 112 cały, art 119.1, KPA art 107 par. 1 (pkt 8 i 9 skrótowo). Z UoGN napisałem jeszcze art 6 bardzo skrótowo i nie wszystkie punkty ale to chyba nie było konieczne bo moja żona tego nie napisała a też dostała 21 pkt.
Kogo winien zawiadomić starosta o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych? Jakie dokumenty i w jakim przypadku organ winien dołączyć do zawiadomienia kierowanego do wydziału ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego.
Rozporządzenie w spr. EGiB paragraf 49 ust. 1-2a.

Może ktoś robił analizę co do powtarzania się pytań z wcześniejszymi latami. Jeśli tak to znacznie ułatwi to zadanie zdającym.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/05 20:18 #11601

  • Damian25
  • Damian25 Avatar
  • Wylogowany
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Posty: 137
  • Otrzymane podziękowania: 34
Pytanie 1 "Mieniem Skarbu..." mam to samo.

Pytanie 2 "Jedną z danych ewidencyjnych dotycząca obiektu: ‘budynek’ " też to samo poza Art. 23 ust.5 i ust.7 myślę, że nie są obligatoryjne, ale jeśli się zdąży to jak najbardziej można napisać.

Pytanie 3 "Geodeta posiadający uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji kartografii z zakresu 2 został upoważniony..." Ja mam PGiK art. 29 ust.1 art. 32 ust. 1-4., rozpo w sprawie rozgraniczenia par. 8 myślę że wystarczająco ale zawsze jeśli się zdąży można dopisać to co ty. Dopisałbym, że wezwanie sporządza geodeta upoważniony przez Organ oraz że podpisuje je strona. Według mnie w żadnym przepisie nie jest wprost napisane kto sporządza wezwanie, a jedynie, że czynności ustalenia wykonuje geodeta upoważniony przez wójta a dalej jest o wezwaniach więc chyba lepiej dopisać.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Damian25.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/05 20:23 #11602

  • Damian25
  • Damian25 Avatar
  • Wylogowany
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Posty: 137
  • Otrzymane podziękowania: 34
Jakiejś analizy nie robiłem ale 2018 a 2019 pytania opisowe do zakresu 2 mniej więcej połowa się powtarza bądź jest bardzo podobna. W 2018 więcej było pytań o podziałach a z tego co widzę w 2019 jest tego bardzo niewiele.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 10:41 #11653

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
czy w pytaniu 3 nie powinno się podciągnąć par 38 pkt 2 z rozporzadzenia egib w sprawie zawiadomień?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 10:47 #11654

  • marekszczepan
  • marekszczepan Avatar
  • Z dala
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Posty: 482
  • Otrzymane podziękowania: 200

paulinasawicka napisał: czy w pytaniu 3 nie powinno się podciągnąć par 38 pkt 2 z rozporzadzenia egib w sprawie zawiadomień?


Nie, bo to nie jest to postepowanie

Tutaj KPA
Art. 54.
Za tę wiadomość podziękował(a): paulinasawicka

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 11:25 #11655

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
pyt 9.
uogn art. 96.1, 96.4, 97.1. 97.1a pkt 4
rozp w sprawie podziałów par 3.1, 3.2, 5.1, 5.2, 10

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 11:33 #11656

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
pyt 11. par 75, 76, 77 rozp w sprawie standardów
Za tę wiadomość podziękował(a): jbch

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 11:58 #11657

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
pytanie 12. tu chyba jeszcze potrzebny jest art. 13.3 pgik

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 13:23 #11658

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
pyt 8.
par 19 i par 24
art. 33.1,2; 34.1

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 13:37 #11659

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
pytanie 15. art. 24a.1,4,5,6,8,9, par 40.1, 42.1, 56.1,2,3 cos jeszcze?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez paulinasawicka.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 13:59 #11661

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
pytanie nr 21.
Jakie grunty i na jaki okres oddaje się w użytkowanie wieczyste? Kto i w jakiej formie oraz dla jakich nieruchomości stanowi o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności?

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. kc DZ. U. 2019 poz. 1145

Art.232.§1.Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym, i osobom prawnym.
§2.W wypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych przedmiotem użytkowania wieczystego mogą być także inne grunty Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków.

Art.233.Wgranicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać.

Art.234.Do oddania gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste stosuje się odpowiednio przepisy o przeniesieniu własności nieruchomości.

Art.236.§1. Oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste następuje na okres dziewięćdziesięciu dziewięciu lat. W wypadkach wyjątkowych, gdy cel gospodarczy użytkowania wieczystego nie wymaga oddania gruntu na dziewięćdziesiąt dziewięć lat, dopuszczalne jest oddanie gruntu na okres krótszy, co najmniej jednak na lat czterdzieści.
§2.Wciągu ostatnich pięciu lat przed upływem zastrzeżonego w umowie terminu wieczysty użytkownik może żądać jego przedłużenia na dalszy okres od czterdziestu do dziewięćdziesięciu dziewięciu lat; jednakże wieczysty użytkownik może wcześniej wystąpić z takim żądaniem, jeżeli okres amortyzacji zamierzonych na użytkowanym gruncie nakładów jest znacznie dłuższy aniżeli czas, który pozostaje do upływu zastrzeżonego w umowie terminu. Odmowa przedłużenia jest dopuszczalna tylko ze względu na ważny interes społeczny.
§3.Umowa o przedłużenie wieczystego użytkowania powinna być zawarta wformie aktu notarialnego.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa UW gruntow zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntow DZ. U. 2020 poz. 139 - ta ustawa jest w wykazie

Art. 4. 1. Podstawę ujawnienia prawa własności gruntu w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków stanowi zaświadczenie potwierdzające przekształcenie, zwane dalej „zaświadczeniem”, wydawane przez:
1) starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej – w przypadku gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa;
2) dyrektora oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa lub dyrektora oddziału regionalnego Agencji Mienia Wojskowego – w przypadku gruntów, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują te podmioty;
3) odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarząd powiatu albo zarząd województwa – w przypadku gruntów stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego;
4) dyrektora Zarządu Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – w przypadku gruntów, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonuje ten podmiot.

Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - tej ustawy nie ma w wykazie nas obowiązujacym

Art. 3. Decyzja o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
1.Decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:
1)starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej - w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym również nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne;
2)wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.
1a.Organem wyższego stopnia w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest wojewoda.
2.Prawo użytkowania wieczystego przekształca się w prawo własności nieruchomości z dniem, w którym decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.
3.Decyzja o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie narusza praw osób trzecich

uogn

Art. 27. Sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/09 19:26 #11665

  • bielonek
  • bielonek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Posty: 13
  • Otrzymane podziękowania: 4
42. Kto prowadzi gleboznawczą klasyfikację gruntów, jakie grunty obejmuje się gleboznawczą klasyfikacją? Wymień czynności składające się na przeprowadzenie klasyfikacji i wskaż kto je przeprowadza. Do jakiej grupy szczegółów terenowych (mając na względzie wymagania dokładnościowe) zalicza się kontury użytków gruntowych?
§ 3. Klasyfikację przeprowadza starosta z urzędu albo na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków, zwanych dalej „właścicielem”.
4. Z urzędu klasyfikację przeprowadza się:
1) na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane;
2) na gruntach zmeliorowanych – po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych;
3) na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym;
4) na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej
weryfikacji danych ewidencyjnych – w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji;
5) po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego;
6) po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących
z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu
obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
5. 1. Przeprowadzenie klasyfikacji obejmuje:
1) analizę niezbędnych materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny;
2) przeprowadzenie czynności klasyfikacyjnych w terenie;
3) sporządzenie projektu ustalenia klasyfikacji;
4) rozpatrzenie zastrzeżeń do projektu klasyfikacji;
5) wydanie decyzji o ustaleniu klasyfikacji.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, przeprowadza osoba upoważniona przez starostę, zwana dalej „klasyfikatorem”.

Zgodnie z paragrafem
3) III grupa — szczegóły terenowe, których jednoznaczna identyfikacja w terenie jest utrudniona i zależna od oceny osoby wykonującej pomiar, takie jak: a) kontury użytków gruntowych oraz odkrywki glebowe na potrzeby gleboznawczej klasyfikacji gruntów, b) cieki i zbiorniki wodne o naturalnych liniach brzegowych, c) oddziały leśne na obszarach lasów i parków narodowych.

43.Wykonawca prac geodezyjnych otrzymał zlecenie od inwestora na podział nieruchomości oraz
połączenie działek ewidencyjnych. Wskaż jakie winien stosować zasady przy nadawaniu numerów
działkom powstałym w wyniku podziału nieruchomości oraz połączenia działek ewidencyjnych.
Wymień jakie informacje dotyczące gruntów, budynków i lokali obejmuje ewidencja gruntów
i budynków.

5. W razie podziału nieruchomości, nowo powstałe działki ewidencyjne oznacza się numerami w postaci ułamka q/p, w którym q jest liczbą naturalną oznaczającą numer działki ewidencyjnej pierwotnej podlegającej podziałowi, zaś p jest najmniejszą liczbą naturalną umożliwiającą wyróżnienie każdej nowej działki ewidencyjnej.
5a. Starosta w uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem nadzoru geodezyjnego i kartograficznego może przyjąć inny niż określony w ust. 5, dotychczas stosowany sposób oznaczania działek ewidencyjnych powstałych w związku z podziałem nieruchomości, jeżeli sposób ten zapewnia unikalność oznaczeń tych działek w granicach obrębu oraz ich oznaczanie liczbami naturalnymi lub ułamkami zwykłymi, w których zarówno licznik, jak i mianownik są liczbami naturalnymi.
6. W przypadku połączenia działek ewidencyjnych lub podziału nieruchomości, składającej się z co najmniej dwóch sąsiadujących ze sobą działek ewidencyjnych, w którym nie uwzględniono dotychczasowych granic działek ewidencyjnych przebiegających wewnątrz tej nieruchomości, nowo powstałe działki ewidencyjne oznacza się kolejnymi, niewykorzystanymi w danym obrębie, liczbami naturalnymi.
7. Numery działek ewidencyjnych, które w wyniku zmiany granic obrębów znalazły się w granicach innego obrębu, przyjmują postać:
1) kolejnych liczb naturalnych niewykorzystanych do numeracji działek ewidencyjnych w tym obrębie albo
2) liczb naturalnych lub ułamków zwykłych utworzonych w wyniku dodania do liczb naturalnych lub liczników ułamków zwykłych, którymi dotychczas oznaczone były te działki, stałej wartości, stanowiącej krotność liczby 1000, niewykorzystanej dotychczas do numeracji działek ewidencyjnych w tym obrębie.
§ 10. 1. Ewidencja obejmuje:
1) dane liczbowe i opisowe dotyczące gruntów i budynków oraz lokali;
2) dane dotyczące właścicieli nieruchomości oraz przysługujących im wielkości udziałów w prawie własności, a także
daty określające nabycie oraz utratę tego prawa.
2. W przypadku gruntów o nieustalonym właścicielu w ewidencji wykazuje się dane osób i jednostek organizacyjnych,
które tymi gruntami władają na zasadach samoistnego posiadania.
§ 11. 1. W ewidencji oprócz danych, o których mowa w § 10, wykazuje się także:
1) dane dotyczące:
a) użytkowników wieczystych gruntów,
b) jednostek organizacyjnych sprawujących zarząd lub trwały zarząd nieruchomościami,
c) państwowych osób prawnych, którym Skarb Państwa powierzył w stosunku do jego nieruchomości wykonywanie prawa własności lub innych praw rzeczowych,
d) organów administracji publicznej, które gospodarują nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz gminnych, powiatowych i wojewódzkich zasobów nieruchomości,
e) użytkowników gruntów państwowych i samorządowych;
2) dane o gruntach, które są przedmiotem umów dzierżawy, oraz o dzierżawcach tych gruntów, zgłaszanych do ewidencji w związku z przepisami art. 28 ust. 4 pkt 1, art. 38 pkt 1 oraz art. 117 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2016 r. poz. 277) lub z przepisami wydanymi na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1613);
3) opis praw: osób, organów i jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz w § 10 ust. 1 pkt 2, do gruntów, budynków i lokali;
4) informacje o dokumentach, które stanowiły podstawę do sporządzenia opisu, o którym mowa w pkt 3;
5) datę i zegarowy czas wpisania danych do bazy danych;
6) datę ostatniej weryfikacji danych;
7) wielkości udziałów osób, jednostek organizacyjnych oraz organów w przysługujących im i ujawnianych w ewidencji prawach i uprawnieniach do nieruchomości, a także daty określające nabycie oraz utratę tych praw i uprawnień.

Jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było uzyskanie prawa własności nieruchomości w
drodze zasiedzenia? Jakie dokumenty należy sporządzić na potrzeby postępowania sądowego dla
zasiedzenia i jaka jest zawartość tej dokumentacji?
Art. 172. § 1. Posiadacz nieruchomości niebędący jej właścicielem nabywa
własność, jeżeli posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat dwudziestu jako
posiadacz samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze (zasiedzenie).
§ 2. Po upływie lat trzydziestu posiadacz nieruchomości nabywa jej własność,
choćby uzyskał posiadanie w złej wierze.
§ 3. Nabyć nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa
w art. 166 § 3, przez zasiedzenie może jedynie rolnik indywidualny w rozumieniu
przepisów tej ustawy, jeżeli – ustalona zgodnie z przepisami art. 5 ust. 2 i 3 tej ustawy
– powierzchnia nabywanej nieruchomości rolnej wraz z nieruchomościami rolnymi
stanowiącymi jego własność nie przekroczy 300 ha użytków rolnych.
Art. 173. Jeżeli właściciel nieruchomości, przeciwko któremu biegnie
zasiedzenie, jest małoletni, zasiedzenie nie może skończyć się wcześniej niż
z upływem dwóch lat od uzyskania pełnoletności przez właściciela.
Art. 174. § 1. Posiadacz rzeczy ruchomej niebędący jej właścicielem nabywa
własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat trzech jako posiadacz samoistny,
chyba że posiada w złej wierze.
§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do rzeczy wpisanej do krajowego rejestru
utraconych dóbr kultury.
Art. 175. Do biegu zasiedzenia stosuje się odpowiednio przepisy o biegu
przedawnienia roszczeń.
Art. 176. § 1. Jeżeli podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie
posiadania, obecny posiadacz może doliczyć do czasu, przez który sam posiada, czas
posiadania swego poprzednika. Jeżeli jednak poprzedni posiadacz uzyskał posiadanie
nieruchomości w złej wierze, czas jego posiadania może być doliczony tylko wtedy,
gdy łącznie z czasem posiadania obecnego posiadacza wynosi przynajmniej lat
trzydzieści.
§ 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy obecny
posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza. + standardy 77
39. Wskaż na czym polega proces wywłaszczenia nieruchomości. Kto i kiedy może je przeprowadzić?
Jakie elementy powinna zawierać decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości?
Ustawa o gosp. nieruch. art 112 cały, art 119.1, KPA art 107 par. 1 (pkt 8 i 9 skrótowo). Z UoGN napisałem jeszcze art 6 bardzo skrótowo i nie wszystkie punkty ale to chyba nie było konieczne bo moja żona tego nie napisała a też dostała 21 pkt.

18. Kogo winien zawiadomić starosta o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych? Jakie
dokumenty i w jakim przypadku organ winien dołączyć do zawiadomienia kierowanego do wydziałuksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego.
Rozporządzenie w spr. EGiB paragraf 49 ust. 1-2a.

17. Kto i w jakim trybie dokonuje rozgraniczenia nieruchomości? Jakie czynności wykona geodeta, jeżeli przebieg granicy w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości został ustalony na podstawie zebranych dowodów?
Napisałem z prawa GiK art 29.3, 30.1, 34.3, 35.1, 36 (pierwsze zdanie)
Rozporządzenie w spr rozgraniczania paragraf 11.

14. Proszę omówić pojęcie ‘droga konieczna’ oraz podać:
- w jakiej sytuacji jest ustanawiana droga konieczna,
- jaki rodzaj mapy wykorzystywany jest do zobrazowania ustanowienia drogi koniecznej i co składa
się na jej treść.
§ 1. Jeżeli nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do tej nieruchomości budynków gospodarskich, właściciel może żądać od właścicieli gruntów sąsiednich ustanowienia za wynagrodzeniem potrzebnej służebności drogowej (droga konieczna).
§ 2. Przeprowadzenie drogi koniecznej nastąpi z uwzględnieniem potrzeb nieruchomości nie mającej dostępu do drogi publicznej oraz z najmniejszym obciążeniem gruntów, przez które droga ma prowadzić. Jeżeli potrzeba ustanowienia drogi jest następstwem sprzedaży gruntu lub innej czynności prawnej, a między interesowanymi nie dojdzie do porozumienia, sąd zarządzi, o ile to jest możliwe, przeprowadzenie drogi przez grunty, które były przedmiotem tej czynności prawnej.
§ 3. Przeprowadzenie drogi koniecznej powinno uwzględniać interes społeczno-gospodarczy.
§ 75. Na potrzeby podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych i administracyjnych sporządza się:
1) mapy do celów prawnych, w szczególności:
a) mapę z projektem podziału nieruchomości,
o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.4)),
b) mapę z projektem scalenia i podziału nieruchomości, o której mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 108 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
c) mapę z projektem podziału nieruchomości, do
której nie mają zastosowania przepisy działu III
rozdziału 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami, zwanej dalej
„mapą z projektem podziału nieruchomości rolnej lub leśnej”,
d) mapę gruntów objętych wnioskiem w sprawie
stwierdzenia nabycia prawa własności na skutek zasiedzenia, zwaną dalej „mapą do zasiedzenia”,
e) mapę do ustalenia służebności gruntowych;
2) rejestry lub wykazy zawierające dane dotyczące
gruntów lub ich części składowych.

§ 77. 1. Na treść mapy do celów prawnych, do której nie mają zastosowania przepisy wydane na podstawie art. 100 oraz art. 108 ustawy z dnia 21 sierpnia1997 r. o gospodarce nieruchomościami, składają się:
1) dane określające przebieg granic działek ewidencyjnych, w powiązaniu z granicami działek sąsiednich, oraz konturów użytków gruntowych i konturów klasyfikacyjnych zgodnie z mapą ewidencyjną;
2) numery działek ewidencyjnych, a także oznaczenia
konturów użytków gruntowych i konturów klasyfikacyjnych;
3) opis zawierający:
a) nazwę miejscowości,
b) identyfikator i nazwę jednostki ewidencyjnej,
c) identyfikator i nazwę obrębu ewidencyjnego,
d) numer księgi wieczystej, jeżeli prowadzona jest
dla nieruchomości,
e) tytuł mapy i jej skalę,
f) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, który zgłosił prace geodezyjne dotyczące mapy, oraz
podpis osoby reprezentującej ten podmiot,
g) imię i nazwisko oraz numer świadectwa nadania uprawnień geodety, który sporządził mapę,
h) oznaczenie kancelaryjne zgłoszenia pracy geodezyjnej,
i) datę opracowania mapy;
4) istotne dla przedmiotu opracowania szczegóły terenowe, stanowiące treść baz danych, o których
mowa w art. 4 ust. 1a pkt 3 oraz ust. 1b ustawy.
2. Mapa do celów prawnych może zawierać także dane określające zasięg i rodzaj służebności gruntowych.
3. Mapa z projektem podziału nieruchomości rolnej lub leśnej oprócz treści, o której mowa w ust. 1 i 2, zawiera:
1) projektowane punkty i linie graniczne;
2) oznaczenia projektowanych działek ewidencyjnych;
3) wykaz zmian danych ewidencyjnych dotyczących
obiektów objętych podziałem, sporządzony zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencji gruntów
i budynków.
4. Wykaz zmian danych ewidencyjnych, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, może być sporządzony w formie odrębnego dokumentu.
5. Elementy, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, przedstawia się na mapie kolorem czerwonym.
6. Mapę z projektem podziału edytuje się na arkuszu formatu A4 lub jego wielokrotności, w skali dostosowanej do obszaru nieruchomości objętych projektem podziału, zapewniającej czytelność rysunku mapy, nie mniejszej niż 1:5000.
8. Przepisy ust. 1—6 stosuje się odpowiednio przy opracowaniu map do zasiedzenia, map do ustalenia służebności gruntowych oraz innych map do celów prawnych niewymienionych w § 75 pkt 1.
9. Zasięg służebności gruntowych wyróżnia się na mapach do celów prawnych linią przerywaną w kolorze brązowym, zaś rodzaj służebności gruntowej określa się na mapie w formie opisowej, w polu mapy wolnym od rysunku.

13. Grunty rolne i leśne co do zasady podlegają ochronie, która polega między innymi na ograniczaniu
przeznaczenia ich na cele nieleśne lub nierolnicze.
W jakim dokumencie dokonuje się przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze
i nieleśne, w przypadku gruntów wymagających takiej zgody.
Jakich gruntów rolnych przeznaczenie na cele nierolnicze wymaga zgody ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi, a jakie i w jakiej sytuacji takiej zgody nie wymagają.

Art. 7. 1. Przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
wymagającego zgody, o której mowa w ust. 2, dokonuje się w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego, sporządzonym w trybie określonym w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
1a. Przepisu, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do terenów, dla których
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie sporządza się.
2. Przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne:
1) gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I–III – wymaga uzyskania zgody
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, z zastrzeżeniem ust. 2a,
2) gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa – wymaga uzyskania
zgody Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa1)
lub
upoważnionej przez niego osoby,
3) (uchylony)
4) (uchylony)
5) pozostałych gruntów leśnych
– wymaga uzyskania zgody marszałka województwa wyrażanej po uzyskaniu opinii
izby rolniczej.
2a. Nie wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi
przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanowiących użytki
rolne klas I–III, jeżeli grunty te spełniają łącznie następujące warunki:
1) co najmniej połowa powierzchni każdej zwartej części gruntu zawiera się w
obszarze zwartej zabudowy;
2) położone są w odległości nie większej niż 50 m od granicy najbliższej działki
budowlanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o
gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 i 2260 oraz z 2017 r.
poz. 624 i 820);
3) położone są w odległości nie większej niż 50 metrów od drogi publicznej w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, 1920, 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 191);
4) ich powierzchnia nie przekracza 0,5 ha, bez względu na to, czy stanowią jedną
całość, czy stanowią kilka odrębnych części.

19. Przedsiębiorca otrzymał zlecenie na wykonanie pracy geodezyjnej, której celem jest wyznaczenie
punktów granicznych. Wskaż co powinien zawierać protokół wyznaczenia punktów granicznych
w przypadku gdy wyznaczane punkty graniczne związane są z wieloma nieruchomościami.

Standardy 30.4
4. Wyniki wznowienia znaków granicznych lub wyznaczenia punktów granicznych zamieszcza się w protokole, o którym mowa w art. 39 ust. 4 ustawy, zawierającym:
1) oznaczenie kancelaryjne zgłoszenia pracy geodezyjnej;
2) identyfikator oraz nazwę obrębu ewidencyjnego;
3) numery działek ewidencyjnych, do których należą
wznawiane znaki graniczne lub wyznaczane punkty graniczne;
4) imię i nazwisko oraz numer świadectwa nadania
uprawnień geodety sporządzającego protokół;
5) datę sporządzenia protokołu;
6) wskazanie przepisów, na podstawie których wykonane zostały czynności wznowienia znaków granicznych lub wyznaczenia punktów granicznych;
7) oznaczenie dokumentów, na podstawie których
dokonano wznowienia znaków granicznych lub
wyznaczenia punktów granicznych;
8) imiona i nazwiska właścicieli nieruchomości, użytkowników wieczystych lub innych władających
ujawnionych w ewidencji gruntów i budynków
albo osób ich reprezentujących biorących udział
w czynnościach wznowienia znaków granicznych
lub wyznaczenia punktów granicznych, a także
osób prawidłowo zawiadomionych o tych czynnościach, ale nieobecnych podczas wykonywania
czynności wznowienia znaków granicznych lub
wyznaczenia punktów granicznych;
9) oznaczenie punktów granicznych objętych czynnościami wznowienia znaków granicznych lub wyznaczenia punktów granicznych z uwzględnieniem
oznaczeń tych punktów w operacie ewidencyjnym;
10) opis sposobu stabilizacji lub markowania punktów
granicznych;
11) oświadczenia osób, o których mowa w pkt 8, dotyczące czynności wznowienia znaków granicznych
lub wyznaczenia punktów granicznych;
12) szkic określający położenie wznowionych znaków
granicznych lub wyznaczonych punktów granicznych w odniesieniu do granic działek ewidencyjnych i trwałych szczegółów terenowych;
13) wzmiankę o odczytaniu dokumentu przed podpisaniem;
14) omówienie skreśleń i poprawek;
15) podpis geodety sporządzającego protokół oraz
podpisy osób, o których mowa w pkt 8, na każdej
stronie protokołu.
5. W przypadku gdy protokół wznowienia znaków
granicznych lub protokół wyznaczenia punktów granicznych dotyczy znaków lub punktów granicznych
związanych z wieloma nieruchomościami, podpisy
osób, o których mowa w ust. 4 pkt 8, wymagane są na
tych stronach protokołu, które zawierają informacje
dotyczące znaków lub punktów granicznych związanych z nieruchomościami stanowiącymi ich własność,
przedmiot użytkowania wieczystego lub innej formy
władania ujawnionej w ewidencji, oraz na ostatniej
stronie protokołu.

4. Jaki minimalny zakres danych został określony w przepisach, aby obiekt ewidencyjny „BUDYNEK” mógł być ujawniony w ewidencji gruntów i budynków, w sytuacji braku pełnego zbioru danych.
Jakie dane ewidencyjne organ winien ujawnić w ewidencji dla budynku przeznaczonego do rozbiórki i na podstawie jakiego dokumentu.

Rozp. Ewidencja gruntów i budynków
63.1f. W przypadku braku pełnego zbioru danych, o których mowa w ust. 1, do czasu ich uzupełnienia budynek może być
ujawniony w ewidencji za pomocą niepełnego zbioru danych, zawierającego co najmniej:
1) identyfikator budynku;
2) status budynku;
3) geometryczny opis konturu budynku lub – w razie braku danych niezbędnych do sporządzenia tego opisu – dane określające w układzie 2000 położenie środka geometrycznego budynku;
4) rodzaj budynku według KŚT;
5) klasę budynku według PKOB;
6) główną funkcję budynku

PGIK
odpisy: zgłoszeń budowy budynku, zawiadomień o zakończeniu budowy
budynku oraz zgłoszeń rozbiórki budynku, o których mowa odpowiednio
w art. 30, art. 54 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane, oraz zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania
budynku lub jego części, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;

5. Co do zasady, w przypadku kiedy dla danego terenu obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami tego planu.
W jakich sytuacjach może nastąpić podział nieruchomości niezależnie od ustaleń planu, jak również w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu


O gospodarce nieruchomościamia
Art. 95. Niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu
niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podział
nieruchomości może nastąpić w celu:
1) zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma
budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział
ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych
we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do
prawidłowego korzystania z tych budynków;
2) wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce
przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
3) wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste
zostały nabyte z mocy prawa;
4) realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów
niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw;
4a) realizacji przepisów dotyczących przekształcenia prawa użytkowania
wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności
tych gruntów;
5) realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji
przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
6) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi
publicznej;
6a) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej;
6b) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację
inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i
realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego albo decyzją o
ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie CPK w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym;
6c) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o pozwoleniu na realizację
inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych
zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli
przeciwpowodziowych;
7) wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku
mieszkalnego;
8) wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.



Do zadań organu prowadzącego rejestr ‘Ewidencja gruntów i budynków’ należy między innymi udostępnianie danych ewidencyjnych. Jednym z rodzajów dokumentów udostępnianą z tego rejestru jest „wypis z rejestru gruntów”.
Jakie trzy rodzaje wypisów z rejestru gruntów mogą być wydane przez organ oraz jakie informacje zawiera każdy z nich.

§ 52. 1. Wypisy, wyrysy i kopie dokumentów, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy, starosta udostępnia w postaci
nieelektronicznej na tradycyjnych nośnikach danych, takich jak papier, kalka, folia, lub w postaci elektronicznej.
2. Wypis z rejestru gruntów, wypis z rejestru budynków oraz wypis z rejestru lokali oprócz informacji zawartych w tych
rejestrach zawiera:
1) nazwę organu wydającego wypis;
2) oznaczenie sprawy według obowiązującego systemu kancelaryjnego;
3) tytuł dokumentu – odpowiednio: „Wypis z rejestru gruntów”, „Wypis z rejestru budynków”, „Wypis z rejestru lokali”;
22) Dodany przez § 1 pkt 12 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3. 23) W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 24. 24) Przez § 1 pkt 30 lit. a tiret drugie rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 listopada 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. poz. 1551), które weszło w życie z dniem 31 grudnia 2013 r.; wejdzie
w życie z dniem 17 grudnia 2016 r. 25) Dodany przez § 1 pkt 13 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
Dziennik Ustaw – 19 – Poz. 1034
4) nazwę województwa, powiatu, jednostki ewidencyjnej oraz nazwę i identyfikator lub tylko identyfikator obrębu,
a w przypadku podziału obrębu na arkusze ewidencyjne – identyfikator arkusza ewidencyjnego;
5) numery działek ewidencyjnych;
6) odpowiednio numer jednostki rejestrowej gruntów, budynków lub lokali;
7) informacje o danych ewidencyjnych, które nie spełniają wymagań rozporządzenia lub obowiązujących standardów
technicznych;
8) nazwisko i imię osoby, która sporządziła dokument, oraz jej podpis;
9) datę sporządzenia dokumentu;
10) pieczęć urzędową organu wydającego dokument – w przypadku gdy dokument ten wydawany jest w postaci nieelektronicznej;
11) podpis osoby reprezentującej organ lub osoby upoważnionej przez ten organ do wydania dokumentu oraz datę złożenia podpisu.
3.26) Wypisom z rejestru gruntów, rejestru budynków oraz z rejestru lokali, w treści których zostaną pominięte dane
podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy, nadaje się odpowiednio tytuł: „Wypis z rejestru gruntów o niepełnej treści”, „Wypis z rejestru budynków o niepełnej treści”, „Wypis z rejestru lokali o niepełnej treści”.

7. Proszę wymienić jednostki powierzchniowe podziału kraju dla celów ewidencji gruntów i budynków i zdefiniować je.
Ponadto dla każdej jednostki proszę podać sposób jej określania (identyfikacji) w operacie ewidencyjnym.

§ 5. 1. Jednostkami powierzchniowymi podziału kraju dla celów ewidencji są:
1) jednostka ewidencyjna;
2) obręb ewidencyjny;
3) działka ewidencyjna.
2. Dopuszcza się stosowanie pomocniczej jednostki podziału kraju dla celów ewidencji, obejmującej część obrębu ewidencyjnego prezentowanego pod względem kartograficznym na jednym arkuszu mapy ewidencyjnej, zwanej dalej „arkuszem ewidencyjnym”, w przypadku gdy w ewidencji prowadzonej przed wejściem w życie rozporządzenia taka jednostka
powierzchniowa była stosowana.

§ 6. 1. Jednostkę ewidencyjną stanowi obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy, a w przypadku gdy w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta – również w granicach administracyjnych miasta.
2. W miastach, w których utworzone zostały dzielnice, jako jednostki pomocnicze gminy, jednostką ewidencyjną może
być obszar dzielnicy lub kilku sąsiadujących ze sobą dzielnic.
3. Jednostkę ewidencyjną określa nazwa własna oraz identyfikator krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju, prowadzonego na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
§ 7. 1. Jednostka ewidencyjna dzieli się na obręby ewidencyjne, zwane dalej „obrębami”.
2. Przy ustalaniu granic obrębów uwzględnia się przebieg ich granic ustalony na podstawie przepisów obowiązujących
przed wejściem w życie rozporządzenia oraz przebieg granic innych jednostek podziału terytorialnego państwa, w szczególności rejonów statystycznych, obwodów spisowych, sołectw, dzielnic i osiedli, ustalony na podstawie przepisów odrębnych.
3. Na obszarach wiejskich obręb powinien obejmować obszar wsi oraz przyległe do tej jednostki osadniczej i z nią związane obiekty fizjograficzne. W szczególnych przypadkach odrębnym obrębem może być część obszaru wsi w granicach
sołectwa lub obszar wyodrębnionej organizacyjnie części Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
4. Na obszarach miast obręb może obejmować całe miasto lub jego wydzieloną część, w szczególności w granicach
dzielnicy, osiedla, zespołu urbanistycznego lub obiektu fizjograficznego.
5. Na odcinkach wybrzeża morskiego granice obrębów powinny być zgodne z linią podstawową morza terytorialnego.
6. Teren zamknięty, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, może stanowić odrębny obręb ewidencyjny zastrzeżony ze
względu na obronność i bezpieczeństwo państwa.
7. Obręb w jednostce ewidencyjnej jest określony przez jego nazwę i numer lub wyłącznie przez numer.
Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 1034
8. Granicę obrębu wyznacza zbiór punktów granicznych, położonych na tej granicy i należących do przyległych do niej
działek ewidencyjnych.
9. Granica obrębu przyległego do granicy państwa pokrywa się na odcinku przylegania z granicą państwa.
§ 8. 1. Podziału na obręby i określenia ich granic dokonuje starosta, po zasięgnięciu opinii właściwego miejscowo organu do spraw zagospodarowania przestrzennego oraz właściwej miejscowo jednostki statystyki publicznej.
2. Wyniki ustaleń, o których mowa w ust. 1, wykazuje się na mapie przeglądowej sporządzonej, w zależności od wielkości obszaru, w skali 1:10 000 lub 1:25 000.
§ 9. 1. Działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny podwzględem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych.
2. Sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub
jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:
1) wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
2) są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sądowych i ostatecznych
decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
3) obejmują grunty zajęte pod drogi publiczne, linie kolejowe, wody śródlądowe, rowy, a ich wyróżnienie w postaci odrębnych działek jest celowe ze względu na odrębne oznaczenia tych gruntów w innych ewidencjach i rejestrach publicznych bądź ze względu na ich różne nazwy urzędowe.
3. W razie wzajemnego przecinania się gruntów, zajętych pod linie kolejowe, drogi publiczne lub kanały, dla których ze
względu na brak księgi wieczystej lub innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługuje do tych gruntów
prawo własności lub udział we wspólnocie gruntowej, zwanych dalej „gruntami o nieustalonym właścicielu”, przy ustalaniugranic działek ewidencyjnych stosuje się następujące zasady:
1) linie kolejowe wybudowane na powierzchni gruntu dzielą drogi publiczne wybudowane na powierzchni gruntu na
odrębne działki ewidencyjne;
2) drogi wyższej kategorii wybudowane na powierzchni gruntu dzielą drogi niższej kategorii wybudowane na powierzchni gruntu na odrębne działki ewidencyjne;
3) drogi i linie kolejowe wybudowane na powierzchni gruntu dzielą drogi i linie kolejowe wybudowane w tunelach i na
wiaduktach na odrębne działki ewidencyjne;
4) drogi publiczne dzielą drogi wewnętrzne na odrębne działki ewidencyjne;
5) kryte kanały oraz rurociągi nie dzielą linii kolejowych oraz dróg publicznych na odrębne działki ewidencyjne.
3a. Grunt zajęty przez ciek naturalny stanowi odrębną działkę ewidencyjną w granicach linii brzegu, niezależnie od tego,
czy wody w tym cieku płyną korytem naturalnym czy korytem uregulowanym odkrytym lub zakrytym.
4. W obszarze obrębu lub arkusza ewidencyjnego działka ewidencyjna jest wyróżniana przez jej numer, który ma postać
liczby naturalnej.
5. W razie podziału nieruchomości, nowo powstałe działki ewidencyjne oznacza się numerami w postaci ułamka q/p,
w którym q jest liczbą naturalną oznaczającą numer działki ewidencyjnej pierwotnej podlegającej podziałowi, zaś p jest
najmniejszą liczbą naturalną umożliwiającą wyróżnienie każdej nowej działki ewidencyjnej.
5a. Starosta w uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem nadzoru geodezyjnego i kartograficznego może przyjąć inny
niż określony w ust. 5, dotychczas stosowany sposób oznaczania działek ewidencyjnych powstałych w związku z podziałem
nieruchomości, jeżeli sposób ten zapewnia unikalność oznaczeń tych działek w granicach obrębu oraz ich oznaczanie liczbami naturalnymi lub ułamkami zwykłymi, w których zarówno licznik, jak i mianownik są liczbami naturalnymi.
Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 1034
6. W przypadku połączenia działek ewidencyjnych lub podziału nieruchomości, składającej się z co najmniej dwóch
sąsiadujących ze sobą działek ewidencyjnych, w którym nie uwzględniono dotychczasowych granic działek ewidencyjnych
przebiegających wewnątrz tej nieruchomości, nowo powstałe działki ewidencyjne oznacza się kolejnymi, niewykorzystanymi w danym obrębie, liczbami naturalnymi.
7. Numery działek ewidencyjnych, które w wyniku zmiany granic obrębów znalazły się w granicach innego obrębu, przyjmują postać:
1) kolejnych liczb naturalnych niewykorzystanych do numeracji działek ewidencyjnych w tym obrębie albo
2) liczb naturalnych lub ułamków zwykłych utworzonych w wyniku dodania do liczb naturalnych lub liczników ułamków zwykłych, którymi dotychczas oznaczone były te działki, stałej wartości, stanowiącej krotność liczby 1000, niewykorzystanej dotychczas do numeracji działek ewidencyjnych w tym obrębie.

8. Geodeta, upoważniony przez organ właściwy w sprawach rozgraniczania nieruchomości, wykonując czynności ustalania przebiegu granic sporządza w ich wyniku operat rozgraniczeniowy.
Jakie dwa rodzaje dokumentacji, składające się na operat rozgraniczeniowy, sporządza geodeta, co zawiera każda z nich oraz komu są one przekazywane.

§ 19 rozgr. nier.
Treść dokumentacji rozgraniczenia nieruchomości
Dokumentacja rozgraniczenia nieruchomości obejmuje:
1)postanowienie właściwego organu o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego,
2)upoważnienie geodety do przeprowadzenia czynności ustalenia przebiegu granic,
3)zgłoszenie pracy geodezyjnej do ośrodka dokumentacji,
4)dowody doręczenia stronom wezwań do stawienia się na gruncie,
5)pisemne pełnomocnictwa udzielone przez strony,
6)dokumenty dotyczące przebiegu granic, wydane przez ośrodek dokumentacji oraz uzyskane z innych źródeł,
7)protokół graniczny lub akt ugody,
8)opinię geodety dotyczącą przebiegu granic, jeżeli ich przebieg nie może być ustalony w postępowaniu administracyjnym,
9)ostateczną decyzję właściwego organu o rozgraniczeniu nieruchomości lub umorzeniu postępowania rozgraniczeniowego.

§20 Protokół graniczny
§21 Akt ugody
§22 Szkic graniczny

9. W przypadku podziału nieruchomości objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dokonywanego na wniosek, wnioskodawca obowiązany jest dołączyć do wniosku między innymi „wstępny projekt podziału”.
Jakie zobrazowanie kartograficzne wykorzystuje się do opracowania wstępnego projektu podziału i jakie elementy i dane powinien zawierać ten projekt.
Czy w przypadku pozytywnej opinii o zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego, wstępny projekt podziału nieruchomości staje się „projektem podziału nieruchomości” i jest podstawą wydania przez organ decyzji zatwierdzającej podział.

W sprawie sposobu i trybu podziałów
§ 3. Wstępny projekt podziału nieruchomości
1.Wstępny projekt podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 97 wniosek o podział nieruchomości i tryb podziału, ust. 1a pkt 4, opracowuje się na kopii mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku - na kopii mapy katastralnej, uzupełnionej o niezbędne dla projektu podziału elementy zagospodarowania terenu.
2. Wstępny projekt podziału nieruchomości powinien zawierać w szczególności:
1) granice nieruchomości podlegającej podziałowi;
2)oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej, a w razie jej braku - według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
3)powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi;
4)naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
5)przedstawione w kolorze czerwonym powierzchnie projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
6)przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję sposobu zapewnienia dostępu projektowanych do wydzielenia działek gruntu do drogi publicznej.

Prawo geodezyjne
2.7 mapie zasadniczej – rozumie się przez to wielkoskalowe opracowanie
kartograficzne, zawierające informacje o przestrzennym usytuowaniu:
punktów osnowy geodezyjnej, działek ewidencyjnych, budynków, konturów
użytków gruntowych, konturów klasyfikacyjnych, sieci uzbrojenia terenu,
budowli i urządzeń budowlanych oraz innych obiektów topograficznych,
a także wybrane informacje opisowe dotyczące tych obiektów;

Art. 97. 1. Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która
ma w tym interes prawny.
1a. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć następujące
dokumenty:
1) stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie,
o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4;
2) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej
nieruchomość podlegającą podziałowi;
3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku,
o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 2;
3a) pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości
wpisanej do rejestru zabytków;
4) wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95;
5) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
6) wykaz zmian gruntowych;
7) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze
nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
8) mapę z projektem podziału.
1b. Jeżeli jest wymagane wyrażenie opinii, o której mowa w art. 93 ust. 4 i 5, lub
uzyskanie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, o którym mowa
w art. 96 ust. 1a, dokumenty wymienione w ust. 1a pkt 5–8 dołącza się do wniosku
o podział nieruchomości po uzyskaniu pozytywnej opinii lub pozwolenia. Dokumenty
te podlegają przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

1. Księga wieczysta zawiera cztery działy. Proszę opisać co obejmuje każdy z działów i udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
a) jakie dane i dokumenty są podstawą oznaczenia lokalu w księdze wieczystej,
b) w jakiej sytuacji może nastąpić zamknięcie księgi wieczystej.
UKWiH art. 25 Rozp. zmieniające w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych par. 17, 29, 30.1 (ktoś po egzaminie powiedział że warto z było dopisać Ust. o lokalach, ja nie miałam może tu tej 1 pkt mniej)
2. Na potrzeby podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych o administracyjnych sporządza się ‘mapy do celów projektowych’, a w szczególności ‘rejestry’ lub ‘wykazy’ zawierające dane dotyczące gruntów lub ich części składowych.
Jakie dane i informacje powinien bezwzględnie wykorzystać geodeta dla sporządzenia przedmiotowych map oraz rejestrów lub wykazów.
Ponadto proszę wymienić co najmniej trzy przykłady map do celów prawnych sporządzanych na potrzeby podziałów nieruchomości oraz typowych postępowań sądowych i administracyjnych.
standardy techniczne par 75, 76 i to chyba wystarczyło na 7pkt
3. Geodeta otrzymał zlecenie na przeprowadzenie prac związanych z podziałem nieruchomości na terenie zamkniętym. Jakie warunki formalne musi spełnić wykonawca pracy geodezyjnej na terenie zamkniętym? W szczególności kto nadzoruje takie prace oraz czy praca ta podlega zgłoszeniu do właściwego organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej?
PGiK art.2 pkt. 2c, 2d, 12c (art. 12c nie wpisałam i wydaje mi się, że to tu jest ten 1 pkt mniej), Rozp. nadzór nad pracami na ter zamkniętych par 4, Rozp w sprawie wykazywania EGIB par. 6, 8

Jakie warunki formalne (czy jakoś tak) zapewniają stronom (właścicielowi, użytkownikowi...) udział w procesie modernizacji ewidencji gruntów i budynków? (prawo geodezyjne - paragrafy dotyczące zawiadomień starosty o przystąpieniu do modernizacji, o wyłożeniu operatu opisowo-kartograficznego, o możliwości zgłaszania uwag w czasie wyłożenia, o informacji o tym, że dane stają się danymi ewidencji gruntów i budynków i możliwości zgłoszenia do nich zastrzeżeń, standardy - udział strony w czynnościach ustalenia granic).

15. Jakie instrumenty formalne i prawne gwarantują właścicielom nieruchomości czynny udział w prowadzonym przez starostę postępowaniu dotyczącym modernizacji ewidencji gruntów i budynków.
PGIk
Art. 24a. 1. Starosta może zarządzić przeprowadzenie modernizacji
ewidencji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów
ewidencyjnych.
2. Starosta podaje do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu prac
geodezyjnych oraz informuje o trybie postępowania związanego z modernizacją
ewidencji gruntów i budynków.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, podlegają wywieszeniu na okres
14 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa powiatowego.
4. Projekt operatu opisowo-kartograficznego podlega, na okres 15 dni
roboczych, wyłożeniu do wglądu osób fizycznych, osób prawnych i jednostek
organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w siedzibie starostwa
powiatowego. 5. Starosta informuje o terminie i miejscu wyłożenia, o którym mowa
w ust. 4, poprzez wywieszenie tej informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie
starostwa powiatowego i właściwego urzędu gminy, na co najmniej 14 dni przed
dniem wyłożenia, oraz ogłoszenia jej w prasie o zasięgu krajowym.
6. Każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane ujawnione w projekcie
operatu opisowo-kartograficznego, może w okresie wyłożenia projektu do wglądu
zgłaszać uwagi do tych danych
7. Upoważniony pracownik starostwa powiatowego, posiadający
uprawnienia, o których mowa w art. 43 pkt 2, przy udziale przedstawiciela
wykonawcy prac geodezyjnych związanych z modernizacją ewidencji gruntów
i budynków, w terminie 15 dni roboczych od upływu terminu wyłożenia do wglądu
projektu operatu opisowo-kartograficznego, rozstrzyga o przyjęciu lub odrzuceniu
uwag zgłoszonych do tego projektu, po czym informuje zgłaszającego uwagi
o sposobie rozpatrzenia uwag oraz sporządza wzmiankę o treści zgłoszonych uwag
i sposobie ich rozpatrzenia w protokole.
8. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 7, dane objęte modernizacją,
zawarte w projekcie operatu opisowo-kartograficznego stają się danymi ewidencji
gruntów i budynków i podlegają ujawnieniu w bazie danych ewidencji gruntów
i budynków. Informację o tym starosta ogłasza w dzienniku urzędowym
województwa oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
starostwa. 9. Każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane zawarte w ewidencji
gruntów i budynków ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym, może
w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa
informacji, o której mowa w ust. 8, zgłaszać zarzuty do tych danych.
10. O uwzględnieniu lub odrzuceniu zarzutów starosta rozstrzyga w drodze
decyzji.
11. Do czasu ostatecznego zakończenia postępowania, o którym mowa
w ust. 10, w stosunku do gruntów, budynków lub lokali, których dotyczą zarzuty,
dane ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym nie są wiążące.
12. Zarzuty zgłoszone po terminie określonym w ust. 9 traktuje się jak
wnioski o zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
§ 39. 1. Ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, w tym położenia wyznaczających je punktów granicznych,
dokonuje wykonawca na podstawie zgodnych wskazań właścicieli lub użytkowników wieczystych tych działek albo osób
władających tymi działkami na zasadach samoistnego posiadania, potwierdzonych ich zgodnym oświadczeniem złożonym
do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych.
2. W przypadku gdy właściwe podmioty nie złożą do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych zgodnego
oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, przebieg granic działek ewidencyjnych, w tym położenie wyznaczających je punktów
granicznych, ustala wykonawca według ostatniego spokojnego stanu posiadania, jeżeli ten stan posiadania nie jest sprzeczny
z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów w granicach tych działek.
3. W przypadku gdy spokojnego stanu posiadania, o którym mowa w ust. 2, nie można stwierdzić lub jest on sprzeczny
z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów, przebieg granic działek ewidencyjnych obejmujących te grunty, w tym położenie wyznaczających te granice punktów granicznych, ustala wykonawca po
zbadaniu położenia znaków i śladów granicznych oraz przeprowadzeniu analizy wszelkich dostępnych dokumentów, zawierających informacje mające znaczenie w tym zakresie, w tym oświadczeń zainteresowanych podmiotów i świadków.


18. Kogo winien zawiadomić starosta o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych? Jakie dokumenty i w jakim przypadku organ winien dołączyć do zawiadomienia kierowanego do wydziału ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego.

§ 49 Obowiązek zawiadomienia o zmianach ewidencyjnych
1. O dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych starosta zawiadamia:
1) organy podatkowe - w wypadku zmian danych mających znaczenie dla wymiaru podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego;
2) wydział ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego - w wypadku zmian danych objętych działem I ksiąg wieczystych;
3) właściwe miejscowo jednostki statystyki publicznej - w wypadku zmian w cechach adresowych nieruchomości oraz dopisywania i wykreślania budynków;
4) właściwe podmioty ewidencyjne oraz osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 – w przypadku gdy zmiana została dokonana w trybie czynności materialno-technicznej wyłącznie na podstawie dokumentacji geodezyjnej, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, i dotyczyła:
a) pola powierzchni działki ewidencyjnej,
b) rodzaju lub pola powierzchni użytków gruntowych,
c) głównej funkcji budynku,
d) numeru działki ewidencyjnej;
5) starostów sąsiednich powiatów - w przypadku gdy zmiana dotyczy punktów granicznych położonych na granicy tych powiatów.
2. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) oznaczenie dokumentu, który stanowił podstawę do zmiany, oraz datę wprowadzenia zmiany;
2) oznaczenia odpowiednich jednostek rejestrowych gruntów, budynków i lokali oraz pozycji kartotek budynków i lokali, w których nastąpiły zmiany;
3) zestawienie odpowiednich danych ewidencyjnych przed zmianą i po zmianie;
4) wyszczególnienie organów i jednostek organizacyjnych, do których przekazane zostało zawiadomienie;
5) podpis organu lub upoważnionej przez niego osoby.
2a. Do zawiadomienia adresowanego do wydziału ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego dołącza się odpowiedni wypis z rejestru gruntów, kartoteki budynków lub kartoteki lokali, jeżeli zmiana dotyczy danych opisowych działek ewidencyjnych, budynków lub lokali, a także wyrys z mapy ewidencyjnej, jeżeli zmiana dotyczy również danych określających przebieg granic działek ewidencyjnych lub konturów budynków.
3. Na wniosek lub za zgodą podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 4, zawiadomienia o zmianach danych ewidencyjnych doręcza się w formie dokumentów elektronicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570, z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669 oraz z 2019 r. poz. 60) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422, z 2015 r. poz. 1844 oraz z 2016 r. poz. 147 i 615).
Za tę wiadomość podziękował(a): mallutkii, Lukash

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/10 17:06 #11669

  • Lukash
  • Lukash Avatar
  • Wylogowany
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Posty: 37
  • Otrzymane podziękowania: 17
Co do pytania 1 (z listy GUGiK z 2019 r.) oprócz ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Art. 36, wydaje mi się że trzeba podać jeszcze w jakim trybie zarząd jest ustanawiany art. 34, art 35 ust. 1,2 i 8

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 13:41 #11677

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
Pyt 2. Jedną z danych ewidencyjnych dotycząca obiektu: ‘budynek’ jest jego „status istnienia”. Proszę:
a) wymienić rodzaje statusów ujawnianych dla tego obiektu w bazie danych ewidencji gruntów i budynków,
b) wskazać moment, kiedy ujawniany jest status: „budynek projektowany” oraz wskazać dokument, na podstawie którego organ może ujawnić budynek z takim statusem.

63.1.Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi budynku są:
2)status budynku określający, że:
a) budowa budynku została zakończona w rozumieniu przepisów ustawy z dnia7 lipca1994 r.– Prawo budowlane lub rozpoczęte zostało jego faktyczne użytkowanie,
b) budynek jest w trakcie budowy,
c) budynek do rozbiórki,
d) budynek jest przedmiotem pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, ale jego budowa nie została rozpoczęta;

Art.23. 3.Organy administracji publicznej przekazują właściwemu staroście:
1)odpisy ostatecznych decyzji administracyjnych, wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami stanowiącymi integralną ich część, w sprawie o:
i)pozwoleniu na budowę budynku,
5.Dokumenty, o których mowa wust.1–4, przekazuje się w terminie 14dni od dnia, w którym te dokumenty wywołują skutki prawne
7.Starosta niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów, o których mowa w ust. 1–3, wpisuje dane z nich wynikające do ewidencji gruntów i budynków oraz do rejestru cen i wartości nieruchomości w zakresie wynikającym z tej ewidencji lub rejestru

to chyba wszystko?!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Pytania opisowe z zakresu 2 2019 2020/02/11 13:45 #11678

  • paulinasawicka
  • paulinasawicka Avatar
  • Wylogowany
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Posty: 194
  • Otrzymane podziękowania: 16
Pyt 4. Jaki minimalny zakres danych został określony w przepisach, aby obiekt ewidencyjny „BUDYNEK” mógł być ujawniony w ewidencji gruntów i budynków, w sytuacji braku pełnego zbioru danych. Jakie dane ewidencyjne organ winien ujawnić w ewidencji dla budynku przeznaczonego do rozbiórki i na podstawie jakiego dokumentu.

Rozporządzenie o egib

§ 63. 1. Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi budynku są:
2) status budynku określający, że:
c) budynek do rozbiórki,
25) data rozbiórki:
a) całego budynku,
b) części budynku;
26) przyczyna rozbiórki budynku lub jego części;

Par 63. 1f. W przypadku braku pełnego zbioru danych, o których mowa w ust. 1, do czasu ich uzupełnienia budynek może być ujawniony w ewidencji za pomocą niepełnego zbioru danych, zawierającego co najmniej:
1) identyfikator budynku;
2) status budynku;
3) geometryczny opis konturu budynku lub – w razie braku danych niezbędnych do sporządzenia tego opisu – dane określające w układzie 2000 położenie środka geometrycznego budynku;
4) rodzaj budynku według KŚT;
5) klasę budynku według PKOB;
6) główną funkcję budynku.

Art. 23. 3. Organy administracji publicznej przekazują właściwemu staroście:
2) odpisy: zgłoszeń budowy budynku, zawiadomień o zakończeniu budowy budynku oraz zgłoszeń rozbiórki budynku, o których mowa odpowiednio w art. 30, art. 54 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, oraz zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;

Art. 24. 2b. Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje:
f) zgłoszeń budowy budynku, zawiadomień o zakończeniu budowy budynku oraz zgłoszeń rozbiórki budynku, o których mowa odpowiednio w art. 30, art. 54 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, oraz zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, do których właściwy organ nie wniósł sprzeciwu,

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Czas generowania strony: 0.073 s.