Geodeta prowadzi obsługę budowy obiektu mostowego o długości nie mniejszej niż 200 m. Jakie czynności związane z zapewnieniem bezpieczeństwa budowy obiektu mostowego oraz bezpieczeństwa jego utrzymania wykonuje geodeta? W jaki sposób zaprojektuje sieć znaków geodezyjnych na tym obiekcie? Na czym polega inżynierska interpretacja wyznaczonych przemieszczeń?
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie:
§ 298. Znaki pomiarowe
1. Dla oceny prawidłowej pracy obiektu inżynierskiego powinny być przewidziane w szczególności:
1) znaki wysokościowe (repery) na obiektach,
2) wodowskazy przy mostach.
2. Znaki wysokościowe, o których mowa w ust. 1, powinny być umieszczone:
1) na głowicach tuneli - nie mniej niż 3 sztuki,
2) na każdej z podpór obiektu mostowego - nie mniej niż 4 sztuki,
3) po obu stronach przęseł:
a) nad podporami,
b) w środku rozpiętości przęseł dłuższych niż 21 m,
w osiach skrajnych dźwigarów lub w punktach znajdujących się nad dolnymi krawędziami ustrojów płytowych.
3. Znaki wysokościowe powinny być powiązane ze stałym znakiem wysokościowym, wykonanym z trwałego materiału i posadowionym na gruncie rodzimym poniżej poziomu przemarzania, poza korpusem drogi w niewielkiej odległości od obiektu.
4. Stały znak wysokościowy, o którym mowa w ust. 3, powinien być w miarę możliwości dowiązany do niwelacji państwowej, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Przy obiektach o długości większej niż 100 m powinny być wykonane dwa znaki, o których mowa w ust. 4, rozmieszczone w pobliżu końców obiektu.
6. Powinno się dążyć do tego, aby obiekty mostowe o długościach nie mniejszych niż 200 m i wymagające stałej obserwacji były wyposażone w stanowiska pomiarowe rozmieszczone poza nimi - w celu umożliwienia cyklicznych pomiarów niwelacyjnych (osiadanie, przechyły podpór, ugięcia przęseł).
PN 02211.2000 - 2.1.30 - Inżynierska interpretacja wyznaczonych przemieszczeń - analiza wyznaczonych przemieszczeń w stosunku do przemieszczeń przewidywanych, z uwzględnieniem wyników innych badań i informacji o układzie obciążeń oddziałujących na badany obiekt, mająca na celu określenie stopnia bezpieczeństwa w czasie jego budowy lub eksploatacji i umożliwiająca podejmowanie odpowiednich decyzji.
Coś jeszcze byście dodali ?