Ustawa o transporcie kolejowym:
Art. 4 punkt 8:
obszar kolejowy – powierzchnia gruntu określona działkami ewidencyjnymi, na której znajduje się droga kolejowa, budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowej oraz przewozu osób i rzeczy.
Art. 53:
1. Usytuowanie budowli, budynków, drzew i krzewów oraz wykonywanie robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, bocznic kolejowych i przejazdów kolejowych może mieć miejsce w odległości niezakłócającej ich eksploatacji, działania urządzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, a także niepowodującej zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
2. Budowle i budynki mogą być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 10 m od granicy obszaru kolejowego, z tym że odległość ta od osi skrajnego toru nie może być mniejsza niż 20 m, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. Odległości, o których mowa w ust. 2, dla budynków mieszkalnych, szpitali, domów opieki społecznej, obiektów rekreacyjno-sportowych, budynków związanych z wielogodzinnym pobytem dzieci i młodzieży powinny być zwiększone, w zależności od przeznaczenia budynku, w celu zachowania norm dopuszczalnego hałasu w środowisku, określonych w odrębnych przepisach.
4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do budynków i budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania linii kolejowej oraz do obsługi
przewozu osób i rzeczy.
Art 57:
. 1. W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od warunków usytuowania budynków i budowli określonych w art. 53
oraz wykonywania robót ziemnych określonych na podstawie art. 54. Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia oraz bezpieczeństwa i prawidłowego ruchu kolejowego, a także nie może zakłócać działania urządzeń służących do prowadzenia tego ruchu.
2. Właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, udziela bądź odmawia zgody na odstępstwo po
uzyskaniu opinii właściwego zarządcy.
GK-1:
Wszelkiego rodzaju prace geodezyjne wykonywane na kolejowych terenach zamkniętych podlegają zgłoszeniu do właściwego terytorialnie Kolejowego
Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej przed ich rozpoczęciem.
Mapę należy opracować na podstawie pomiarów bezpośrednich w terenie wykonanych zgodnie ze standardami technicznymi o prowadzeniu
i wykonywaniu pomiarów w geodezji kolejowej (Czyli GK - 1), wydanymi warunkami technicznymi (Każdy ośrodek kolejowy daje swoje wytyczne i może to być wszystko nawet gwiazdka z nieba) oraz zgodnie z §32 Rozporządzenia [1].
Standardy § 32.
Geodezyjne sytuacyjne pomiary terenowe wykonuje się metodami:
1) biegunową;
2) ortogonalną (domiarów prostokątnych);
3) wcięć:
a) kątowych,
b) liniowych,
c) kątowo-liniowych;
4) precyzyjnego pozycjonowania przy pomocy GNSS.