Jakiś czas temu zapytałem GUGIK jak to wygląda z tymi wpisami podczas inwestycji. Pytałem czy jeśli w trakcie budowy drogi szybkiego ruchu tyczyłem x sieci to czy mogę coś z tego wpisać do dziennika. Ogólnie to trzeba uważać, czy dana inwestycja wymaga inspektora nadzoru inwestorskiego, a także zapewnienia nadzoru autorskiego, ponieważ wtedy prace zaliczają się tylko do zakresu 4. Wklejam całą odpowiedź, może komuś pomoże.
"Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 31
stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii (Dz.
U. poz. 176), zwanego dalej rozporządzeniem, przebieg praktyki zawodowej dokumentuje się
w dzienniku praktyki zawodowej, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Natomiast zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia przebieg praktyki zawodowej dokumentuje się
kolejnymi wpisami odzwierciedlającymi czynności wykonywane w ramach opracowań
będących rezultatem odpowiednich prac geodezyjnych lub kartograficznych, ze wskazaniem
daty rozpoczęcia i zakończenia tych prac, a w przypadku prac podlegających zgłoszeniu do
właściwych organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej – ze wskazaniem również
identyfikatora ewidencyjnego materiału nadanego dokumentacji geodezyjnej lub
kartograficznej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
W dzienniku praktyki zawodowej „czynności, które osoba zainteresowana wykonała
osobiście w ramach prac dotyczących obiektu, w terminie od... do ...” potwierdza osoba
posiadająca uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod której kierunkiem osoba
zainteresowana wykonywała prace geodezyjne lub kartograficzne, poprzez złożenie przy
każdym wpisie podpisu imiennego z podaniem numeru uprawnień zawodowych, a także
z pieczątką wykonawcy oraz jest przy tym miejsce na wpisanie „daty”, czyli oznaczenia dnia,
miesiąca i roku. Co rozumie się przez prace geodezyjne i prace kartograficzne określa art. 2
pkt 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2019 r.
poz. 725, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.
Natomiast zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia rodzaj i liczbę prac oraz opracowań
geodezyjnych lub kartograficznych niezbędnych do uznania praktyki zawodowej określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
W tym miejscu należy wskazać, iż obowiązujące przepisy prawa nie określają
katalogu prac geodezyjnych i kartograficznych, jakie mogą wykonywać osoby posiadające
uprawnienia zawodowe w poszczególnych zakresach. Przy czym obsługa geodezyjna obiektów budowlanych, dla których organ
administracji architektoniczno-budowlanej w decyzji o pozwoleniu na budowę nałożył na
inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego, a także obowiązek
zapewnienia nadzoru autorskiego, w kontekście wykonywania w ramach tej obsługi
samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii, szczegółowo określonych w art. 42
ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r.
poz. 2101, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wymaga od osoby wykonującej samodzielne
funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii posiadania uprawnień zawodowych, o których
mowa w art. 43 pkt 4 ustawy – geodezyjna obsługa inwestycji.
Wynika to bezpośrednio z art. 19 ustawy z dnia 7 lipca 1994 – Prawo budowlane, (Dz.
U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.), który przewiduje ustanowienie nadzoru inwestorskiego,
a także obowiązek zapewnienia nadzoru autorskiego, w przypadkach uzasadnionych wysokim
stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na
środowisko.
Wykaz obiektów, dla których obowiązkowo ustanawia się inspektora nadzoru
inwestorskiego, zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r.
w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane
ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. Nr 138, poz. 1554).
Interpretując zakres pojęcia „geodezyjna obsługa inwestycji” należy wyjaśnić, że m.in.
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 1999 r.
w sprawie standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego
systemu informacji o terenie (Dz.U. Nr 30 poz. 279) wskazywało jako standard dla
geodezyjnej obsługi inwestycji, wprowadzoną Zarządzeniem Nr 5 Prezesa Głównego Urzędu
Geodezji i Kartografii z dnia 11 kwietnia 1980 r., instrukcję techniczną "G-3. Geodezyjna
obsługa inwestycji".
Instrukcja G3 obowiązywała jeszcze przed wejściem w życie przytoczonego
rozporządzenia, w szczególności obowiązywała w dacie uchwalenia ustawy z dnia 17 maja
1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne. Co istotne, od wejścia w życie ustawy z dnia 17
maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, użyty w tej ustawie termin „geodezyjna
obsługa inwestycji”, rozumiany w literaturze przedmiotu geodezja, w szczególności geodezja
inżynieryjno-przemysłowa, jako obsługa inwestycji o skomplikowanym charakterze, dla
których zachodzi potrzeba techniczna wprowadzenia geodezyjnego planu realizacyjnego
i harmonogramu prac geodezyjnych, nie uległ zmianie.
W załączeniu przekazuję kopię pisma z dnia 17 lutego 2005 r. znak NL-650-215-2005
zawierające stanowisko Głównego Geodety Kraju względem zgłaszanych z różnych stron
wątpliwości, odnoszących się do wskazania właściwego zakresu uprawnień zawodowych przy
obsłudze geodezyjnej różnego rodzaju obiektów budowlanych, które zostało skierowane do
wszystkich Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego i ukazane
na stronie internetowej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, a także załączone do pisma
z dnia 4 marca 2005 r. znak NG-650-480-2005 adresowanego do Przewodniczącego Komisji
Kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.
Ww. stanowisko Głównego Geodety Kraju zostało również opublikowane
w magazynie geoinformacyjnym GEODETA nr 4 (119) kwiecień 2005.
Podtrzymuję główne tezy stanowiska Głównego Geodety Kraju wyrażone w ww.
piśmie z dnia 17 lutego 2005 r., które nie straciły na aktualności pomimo zmian zaistniałych
w przepisach.
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienie należy mieć na względzie, że zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa uznanie praktyki zawodowej następuje w ramach części
wstępnej postępowania kwalifikacyjnego, prowadzonego przez komisję kwalifikacyjną do
spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.
Jednocześnie informuję, że ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne nie daje upoważnienia Głównemu Geodecie Kraju do wydawania wiążących
interpretacji przepisów prawa, zatem powyższe wyjaśnienie można traktować jedynie jako
niewiążące stanowisko o charakterze ogólnym.
Ponadto informuję, iż obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na organy
administracji obowiązku udzielania porad prawnych, doradztwa, czy też instruowania
o wyborze optymalnego sposobu postępowania, który prowadziłby do osiągnięcia przez
osoby zainteresowane zamierzonego przez nie celu. Dlatego w ww. zakresie osoba
zainteresowana może zwrócić się do podmiotów świadczących usługi prawne."